12 juli 2020

coronasommaren - hemmavecka 17

En regnvecka har det varit... Jag och Erik har klarat oss själva den här veckan också. Vi flyttade hem från stugan i onsdags, och har tagit det lugnt här hemma i Hammarbyhöjden.


En kväll var det dock uppehåll, och då passade jag på att träffa min kompis Karin på favoriten Skrovet. Vi drack lite bubbel, åt en toast Skagen och hann komma ifatt med allt. Hon är chef för ett äldreboende, så vi har knappt träffats sen mars.


En del tid har även ägnats åt planering av en Gotlandsresa. Jag och Klara åker till kära öjn vecka 31. Vi skall framförallt vandra på Östergarnslandet. Där har gamla vandringsleder knutits ihop med omärkta stigar, och den 24/6 invigdes Östkustleden. En vandringsled från När till Anga. Äntligen!!!

Det skall bli så mysigt och jag har nyttjat mina presentkort på Naturkompaniet, som jag fick i avtackningspresent från Byggtjänst, till att komplettera min utrustning med bla ett litet primuskök, bra vikbart liggunderlag och en vattensäck.


Eriks favoritmat är kyckling och fisk. Det blir mycket kyckling och eftersom jag är för, att äta mer fisk, så resulterade det i att jag lagade en ny somrig variant på ugnsbakad sej. Med fetaost, tomater och broccoli. Mums!


SEJ MED FETATÄCKE

400 g sejfilé
salt och peppar
2 tomater
200 g fryst broccoli
150 g fetaost
3 dl mjölk
1,5 msk idealmjöl
citron
2 msk hackad persilja

Lägg fisken i en ugnssäker form. Salta och peppra. Skiva tomaterna. Lägg tomatskivorna och broccolin på fisken. Smula över fetaosten. Vispa ihop mjölk och mjöl i en kastrull. Låt koka upp och sjud ca 2 min. Smaka av med salt och peppar. Droppa i lite citron för att balansera upp syran. Blanda i persiljan och häll såsen över fisken. Tillaga i ugn (225°) i 25 min. 

Inga kommentarer: