1 februari 2009

första semlan



Årets första semla fick vi idag hos min mamma och pappa. Mamma hade gjort små kaffesemlor mha samma recept som hon gör lussebullar, och det blev jättebra!

MORMORS SEMLOR

Ingredienser
50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
250 g Kesella lätt
1 1/2 dl socker
1 tsk kardemumma
1/2 tsk salt
ca 17 dl mjöl

Pensling:
1 ägg


Gör så här
Smula jästen i en degbunke. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till fingervärme, 37 grader. Häll degspadet över jästen. Rör om så att jästen löser sig. Tillsätt Arlaköket Kesella kvarg lätt, socker, salt, kardemumma och det mesta av mjölet. Arbeta degen tills den blir blank och smidig och släpper från bunkens kanter. Tillsätt ev. mer mjöl. Låt jäsa övertäckt i ca 40 min. Arbeta ihop degen på mjölat bakbord och baka ut den till små bullar. Lägg dem på smorda plåtar. Låt jäsa övertäckta i ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Pensla med uppvispat ägg. Grädda mitt i ugnen 5-8 min.

Fyll med mandelmassa och grädde och pudra florsocker över.

Inga kommentarer: