18 april 2008

bästa fredagsmyset och partymaten

Meze, antipasti, tapas, kärt barn har många namn. Hos oss heter det kort och gott småplock. Och vi blandar friskt från olika länder när vi har det som fredagsmys. Vi gör nån röra, tar fram ett bröd, snor ihop en sallad, och serverar till ost, chark, kyckling och grönsaker. Funkar för alla, eftersom man bara tar det man vill ha.


Men ibland behöver jag renodla det som jag räknar till mezetraditionen. Mezebufféer var nämligen min specialitet när jag gjorde cateringuppdrag. I min definition av meze ingår rätter från Grekland, Libanon, Palestina, Israel och Nordafrika, och som funkar på en buffé. 


När jag skapar en mezebuffé vill jag ha minst fyra röror, lite oliver, inlagda grönsaker, en stor sallad, minst en vegetarisk rätt och minst en kötträtt. Och så förstås pitabröd!

Här kommer länkar till mina mezerecept.


Kötträtter
Bifteki

Ibland gör jag istället antipasti- eller tapasbufféer, och tar in smaker från Frankrike, Italien och Spanien. Men jag är verkligen inte ortodox när det gäller detta, rätt ofta smyger det sig in en rätt från mezevärlden på antipastibuffén, och de inlagda italienska grönsakerna återfinns ofta på mina mezebufféer.

TAPAS OCH ANTIPASTI
Röror
Mojo rojo
Vegetariska rätter
Gilda, enkel pintxos

Inga kommentarer: