16 maj 2021

coronavåren - hemmavecka 58

Den här veckan var ju en kortvecka. Och jag hade inte barnen. Men i torsdags, Kristi himmelsfärds dag, lånade jag dom och vi åkte på en dagkryssning till Mariehamn.


Det var toppenfint väder och vi hängde mestadels på soldäck. Utom när vi åt en bra lyxfrukost. De hade coronasäkrat båten helt ok, och för att minska köerna vid frukosten, så fick man beställa det varma direkt till bordet. Vanlig engelsk frukost eller ägg Benedikt/Florentine. Båda var väldigt välgjorda. Mamman fick dessutom ett glas bubbel!


Efter lunch höll vi oss inne en stund, eftersom Klara behövde plugga. Hon har nationellt prov i matte i veckan, och det är mycket att kolla igenom inför det. Men jag höll henne på bra humör genom att beställa skojiga alkoholfria drinkar i baren. Bartendern var urduktig och tyckte det var kul att få blanda till dem. Det tycker jag visar på kvalitet.


Vi handlade förståss i taxfreen, både alkohol, godis och annat. Särskilt förtjust blev jag i denna påse. Köpte den bara för namnet! Kommer inte att kunna kalla chips för nått annat längre... 


Jag har inte lagat så mycket mat, eftersom jag varit ensam mest hela helgen och ägnat mig åt balkongrensning, storstädning och IKEA-besök. Så jag lägger istället upp ett recept från förra helgen, då vi umgicks med min pappa på landet och hade som tema gotländsk mat. Klara fixade saffranspannkaka och jag bakade ugnstrull. En slags mellanting mellan piroger och kroppkakor. Goda varma tillsammans med lingonsylt, men funkar även kalla som utflyktmat.


UGNSTRULL

0,5 liter kallt vatten
1 tsk salt
25 g jäst
1 dl sirap
2 tsk kummin
50 g smör
2 dl rågmjöl
0,5 l rågsikt
0,5 l vetemjöl

fyllning:
1 skalad och hackad lökar
400 g tärnat rimmat fläsk
1 tsk kryddpeppar
smör
salt och peppar

Smält smöret. Blanda ihop alla ingredienser till degen. Knåda 10 min i maskin. Låt stå i kyl 8 h. 

Mortla kryddpeppar. Stek fläsk, lök och kryddpeppar i rikligt med smör. Smaka av om det behövs med salt och peppar. Låt kallna.

Dela upp degen i 16 delar. Kavla ut till cirklar med 10 cm i diameter. Lägg på en matsked fläskblandningen på varje. Nyp ihop och se till att fyllningen hamnar inne i bullen. Vänd på bullarna, så att skarven kommer nedåt. Gör ett litet hål på toppen, så att ånga kan pysa ut. Låt vila i 15 minuter. Grädda i 200 grader i 15-20 minuter. 
Vi pratade mycket om gotländsk mat och jag letade upp de recept som jag har på bloggen.

Gotländsk mat på bloggen:

Inga kommentarer: