7 maj 2021

beijers bar vecka 18

Camparidrinkar är verkligen en favorit, och har varit det länge. Minns Londonresor på 80-talet där standardbeställningen var Campari&Orangejuice, när jag tröttnat på öl. För två veckor sen drack jag Negroni Sbagliato, en fräsch sommardrink. Den här veckan blir det en batalj mellan de riktiga klassikerna Negroni och Boulevardier.


Negroni är en drink som jag ofta beställer när jag är ute. En "go to-drink" som passar bra som aperitif. Jag har inte gjort den så mycket hemma, men nu är det dax att ställa den mot utmanaren eller möjligen föregångaren Boulevardier. Så här beskrivs det på sajten Nigab:

"Det sägs att greve Negroni skapade Negroni genom att be en italiensk bartender byta ut clubsodan mot gin i hans Americano. Året var 1919. Kanske var det så. I vilket fall som helst så blev den inte den världssuccé som det senare skulle bli. Första gången receptet till Negroni sätts på pränt är i The U.K.B.G. Guide to Drinks och i Cocktail and Wine Digest, båda publicerade 1955. Redan 28 år tidigare hade i Harry McElhone beskrivit The Boulevardier i sin bok Barflies and Cocktails. The Boulevardier är i princip en Negroni med bourbon istället för gin. Eller är det kanske så att Negroni är en Boulevardier med gin istället för bourbon…"

Jag gillade Boulevardier riktigt mycket, den var lite rundare och ekigare än Negroni. Men jag förstår varför Negroni har blivit mer känd, det finns nått väldigt balanserat i smaken när gin möter campari och röd vermouth. Båda kommer att återkomma i Beijers Bar.


NEGRONI

2 cl campari
2 cl röd vermouth
2 cl gin
is
apelsin

Blanda ingredienserna i ett glas, fyll på med is, rör försiktigt runt. Toppa med en apelsinskiva eller en bit apelsinskal.


BOULEVARDIER

2 cl campari
2 cl röd vermouth
2 cl bourbon
is
apelsin

Blanda ingredienserna i ett glas, fyll på med is, rör försiktigt runt. Toppa med en apelsinskiva eller en bit apelsinskal.

Inga kommentarer: