13 april 2021

laga mat med scouter


Jag har flera gånger önskat att jag samlat mina scoutrecept. Och till slut tog jag mig tid och letade upp länkarna till de inlägg som innehåller bra scoutrecept. Dessutom samlade jag in två till som jag saknat. Om det kommer fler recept framöver, kommer jag att länka till dom här.

En av de roligaste digitala aktiviteterna som Klara har gjort under året, är att tillsammans med sina utmanarkompisar baka knopbullar. Var för sig, men alla uppkopplade i ett digitalt möte, så de kunde prata och kolla på varandras bullar. De gjorde deg enligt ledare Lottas instruktion, och sen fick de reda på vilka knopar som skulle göras...


LOTTAS KNOPBULLAR

50 gram jäst (1 pkt)
5 dl mjölk/havredryck (37 grader)
1 dl socker
0,5 tsk salt
(2 tsk kardemumma)
c:a 14 dl vetemjöl (840 g)
100 smör/margarin (rumsvarmt)

pensling
Uppvispat ägg/havredryck
Pärlsocker

Smula jästen i en bunke. 
Häll över den ljumma mjölken och rör tills jästen löst sig.
Blanda alla torra ingredienser och häll i degbunken. Rör runt lite.
Klicka ner smöret. Arbeta ihop till en deg och knåda ordentligt.
Jäs degen i bunken i 20-40 minuter. Täck med en kökshandduk.

Baka ut degen genom att göra knopar. 
Lägg knoparna på en plåt, som du smort eller lagt bakplåtspapper på.
Jäs ännu en gång 20-40 minuter med kökshandduk över. 
Sätt under tiden på ugnen på 225 grader (vanlig ugn), 200 grader (varmluftsugn).

Pensla knoparna och strö på socker. Grädda i mitten av ugnen tills de får fin färg, c:a 8-10 minuter.


Våra upptäckarscouter på Ringen brukar på ett möte laga rotfruktssoppa och grilla stompa, tillsammans med upptäckarledaren Gnidde. Goda bröd, som även funkar i stekpanna hemma.


GNIDDES STOMPA

15 dl rågsikt
2 tsk bikarbonat
2 tsk fänkål, mortlad/mald
2 tsk anis, mortlad/mald
2 tsk salt
2 dl honung/sirap
5 dl filmjölk

Blanda mjöl och bikarbonat i en bunke. Krydda med fänkål, anis och salt. Vänd ihop till en deg med honung och filmjölk. Förvara degen i en plastpåse.

Dela degen i c:a 25 bollar. Mjöla in dem och tumma (eller kavla) ut små tunnbröd. Stek bröden på en muurikka över öppen eld eller i en torr stekpanna på stormköket, 2 minuter på vardera sidan till brödet har fått fin färg. Bre smör på direkt så det smälter. Mums!

Inga kommentarer: