18 april 2021

coronavåren - hemmavecka 54


I veckan fyllde jag år.  55 år. Kan inte riktigt förhålla mig till detta, tycker det låter gammalt, men jag känner mig yngre. Delvis pga att jag har två tonåringar hemma. Jag firade hela helgen. Med aw på lokal i fredags, med vandring i Björnö naturreservat igår och med mina barn när de kom över nu i kväll. Och blommor fick jag från jobbet.


Längst ut på Ingmarsö ligger Björnö naturreservat. Ett av mina favoritställen. Det är lätt att ta sig dit med buss, det finns alla sorters natur (skog, berg, ängar, klippor och sandstrand) och många fina grillplatser. Och det finns plats för många. När jag kom var det fullt på parkeringen, men ändå kunde jag hitta en fin lunchplats med utsikt, där jag inte såg eller hörde nån annan. Jag åt lite födelsedags-smörgåstårta och njöt av solen.

I veckan har Klara och jag lagat en otroligt god vegetarisk rätt från årets Mästerkock. Ninas tomatragu. Mums, passar bra till både fisk och kyckling.


NINAS TOMATRAGU

1 aubergine
1 burk körsbärstomater
2 klyftor vitlök
1 kruka färsk basilika
4-5 kvistar färsk timjan
1 msk honung
1 tsk citronsaft
olivolja
salt och peppar

Hacka vitlöken fint och fräs i olivolja, se till så att den inte bränns. Häll över tomater och honung, smaka av med salt och peppar. Plocka bladen från timjankvistarna och strimla basilikan. Lägg i bladen och låt såsen puttra på svag värme ca 15 minuter.
Under tiden skär auberginen i små tärningar och stek i rikligt med olivolja och salta. Auberginen ska få färg och bli mjuk, låt den därefter rinna av på hushållspapper. När tomatsåsen kokat ihop, blanda ner den stekta auberginen i tomatsåsen och smaka av med citronsaft. Kolla även sälta och sötma.

1 kommentar:

BP sa...

Stort GRATTIS på födelsedagen! Å du har verkligen firat rejält där. Vilken arbetsgivare förresten att skicka över en bukett - bra där!