9 april 2021

beijers bar vecka 14

Idag är det internationella GT-dagen. Så det blir såklart en Gin&Tonic idag. Men det har jag lagt upp flera recept på tidigare: Gin&Tonic, Orientexpressen GT och Världens bästa Gin och Tonic. Så jag lägger istället upp en frisk romdrink jag drack under påsken. Jag har börjat uppskatta romdrinkar mer och mer, och inser att det inte bara är Daiquiri och Mojito som är goda.


Drinken heter The Treacle och mitt recept är inspirerat av den coola australiensiska bartendern Cara Devine, som jag följer på Youtube. Originalet innehåller Angostura bitter, men jag bytte det mot lite Cognac som jag hade hemma.


MAMALENAS TREACLE

5 cl rom
1 cl cognac
2 cl råsockerlag
2 cl äppeljuice
apelsinskal och is

Häll rom, cognac, sockerlag och äppeljuice i en shaker. Skaka med ordentligt med is. Sila ner i ett glas. Lägg i en stor isbit och vrid lite olja ur ett apelsinskal över drinken.

Inga kommentarer: