5 mars 2021

beijers bar vecka 9

Den här veckan prövade jag att göra en drink som Emil Åreng skapat i Cadierbaren. Det är en gindrink, och det är ju min favoritsprit. Jag har druckit många GT i mitt liv och det var kul att smaka en mer komplex variant.


Världens bästa Gin&Tonic, infuserad med en Espresso martini serverad som en Tom Collins. Tre drinkar i en. Jag trodde inte riktigt på det, när jag såg klippet på Youtube, men det funkar! Och jag har lagt ännu en syrup till min repertoar. Kaffesyrup, som också funkar bra i en Irish coffee. Det blir nog en sån på balkongen i helgen, om det fortsätter va soligt!


VÄRLDENS BÄSTA GIN&TONIC 
INFUSERAD MED EN ESPRESSO MARTINI 
SERVERAD SOM EN TOM COLLINS

5 cl gin
3 cl kaffesyrup
2 cl citronsaft
1 dl tonic
is
citronklyfta

Blanda gin, kaffesyrup och citronsaft i en shaker. Skaka med is. Häll i tonic, och sila upp i ett glas. Toppa med is och en citronklyfta. 


KAFFESYRUP

1 dl varmt kaffe
1 dl råsocker

Blanda ner sockret i kaffet och se till att det löses upp. Om du vill kan du ha hälften muskovado- och hälften råsocker. Häll upp på flaska och förvara i kylskåp.

Inga kommentarer: