28 mars 2021

coronavåren - hemmavecka 51

Jag var sjuk i helgen, så detta inlägg kommer lite senare än vanligt. Feber och vårförkylning, inte covid. Men nu är jag pigg igen och är så glad att det har kommit tillbaka lite lockar i håret. Men tänkte färga det nästa vecka, nu när det inte är mössväder längre...


Veckans händelser var väl Lambertz-katastrofen och Suezkrisen 2.0. Har en kompis som är på sjön, och han är glad att han just nu är på väg mot USA och inte berörs alls av den. Jag har fascinerats av alla memes som skapats, den här gillade jag särskilt. Känner så igen mig!


Innan jag och Klara däckade i vårförkylningar så var vi ute och firade att jag fått lite bonuslön från Byggtjänst för de månader jag jobbade där 2020. Trevligt med extra tillskott i kassan. Vi var på ett supertrevligt ställe vid Roslagstull som heter Soaré. Där serveras det köttfondue och raclette. Vi åt raclette och det var jättegott, mycket mat och väldigt prisvärt. Vad kan gå fel med smält ost?

Vi hade bokat redan kl 17 och var helt själva den första timmen. Kändes väldigt coronasäkert!


Häromdagen blev jag sugen på bakad potatis med kycklingcurryröra som jag bla fått på Graffiti Café i Ängelholm. Jag googlade lite recept och skapade en otroligt god curryröra mha av min smakminnesbild. Vi har ätit den till bakad potatis, våfflor på våffeldagen och som pålägg i helgen.


GRAFITTIS KYCKLINGRÖRA MED CURRY

4 dl tärnat grillat kycklingkött
1 röd paprika
0,5 finhackad rödlök
1 burk krossad ananas
2,5 dl lätt crème fraiche
1 dl majonnäs
1 msk curry
1 tsk gurkmeja
salt och peppar
2 msk vinäger
0,5 dl hackad bladpersilja
0,5 tsk tabasco
3 msk spad från ananas
1-2 dl majs (valfritt)

Tärna kycklingköttet och lägg det i en stor bunke. Hacka löken och paprikan. Sila ananasen, spar spadet. Blanda ner allt i en skål med hackad persilja, crème fraiche, majonnäs, curry, gurkmeja, ananasspad och vinäger. Smaka av med några droppar tabasco, salt och peppar. Häll i majs om du vill.

Vegotips: Klara bytte ut kycklingen mot stora vita bönor, som hon mosade lätt med en potatisstamp

På Vässarö brukar vi äta något som kallas grötbröd. Ett sätt att ta till vara på frukostrester. Klara gillar det brödet, så hon har letat recept. Hon hittade ett som inte är lika tungt som Vässarös, men ändå fullt av fibrer och havregryn. Och det funkar fint att rosta, och då tyckte även brödkräsna lillebrorsan om det. Och mums säger mamman som vill ha lite grövre bröd.


KLARAS GRÖTBRÖD

50 g smör
3 dl vatten
3 dl havregryn
2 dl matvete
3 dl mjölk
50 g jäst
2 msk flytande honung
9 dl vetemjöl special
2 tsk salt

Koka upp smör och vatten. Se till att smöret smälter. Mät upp havregryn och matvete i en degbunke. Häll över det heta smörvattnet och rör om. Tillsätt mjölken, och låt det svalna till 37 grader. Smula sen ner jästen och rör ut i degvätskan. Tillsätt honung, vetemjöl och salt och arbeta degen i 10 minuter i maskin eller för hand. Täck bunken och låt jäsa 30 minuter.

Smörj två brödformar med smör. Dela upp degen i två delar. Rulla degbitarna till bröd och lägg i formarna. Täck med duk och låt jäsa ytterligare 30 minuter. Sätt ugnen på 200 grader. Baka mitt i ugnen i c:a 35 minuter tills de har fått fin färg och har innertemperatur på 98 grader. Låt bröden svalna på galler insvepta i varsin kökshandduk.

1 kommentar:

BP sa...

Så skönt att ni återigen har klarat er från C-19. Eller ja, man skulle kanske önska sig att man haft viruset i en lindrig form alltså och därmed ha antikroppar i några månader.
Pratade med både Eva och Yvonne idag och hörde om er bonus. Det var verkligen inga småpengar. Tycker det var himla schysst att även betala bonus till anställda som sagt upp sig.

Visst är det lustigt - ofta är det ju så att de som har lockigt hår vill ha rakt hår och vice versa, men du saknar alltså dina lockar...

PS. Ja, det där med Suezkanalen och det fartyget - suck!. Tänk så sårbara olika transportvägar är. Över 12 procent av världshandeln "går via" Suezkanalen...