22 mars 2021

jag tar hand om tresmaken

En guilty pleasure som jag har är McDonalds jordgubbsmilkshake. Om man vill göra en liknande shake hemma så ska det vara rosa jordgubbsglass. Inte nån fin glassvariant med rippel. Den i tresmakspaketet är bäst.


Men när jag köper en sån 2 liters-låda, så får jag ju mesig päronglass och rätt ointressant vaniljglass på köpet. Här är mina knep för att få till god glass även av dem. I helgen var jag sugen på milkshake och drack den till den sista Vinterstudion för säsongen.


JORDGUBBSMILKSHAKE

0,7 l jordgubbsglass
2,5 dl mjölk
0,75 dl jordgubbsylt

Mixa allt till bra konsistens. Servera i högt glas med sugrör.

Mesig päronglass är inte min grej. Men när jag var liten brukade mamma blanda päronglass och frusen koncentrerad citronlemonad (som fanns i nån slags papprör), och det blev genast jättefestligt. Jag har testat mig fram till en liknande söt-syrlig variant, och blandar päronglassen med färsk limesaft. Det blir riktigt gott, särskilt med nougatkolasås.


SYRLIG PÄRONGLASS

0,7 l päronglass
1 lime, saften

Blanda glass och limesaft. Servera med varm kolasås.

NOUGATIG KOLASÅS

2,5 dl vispgrädde
0,5 dl socker
0,5 dl sirap
1 krm salt
1 tsk vaniljsocker
100 g mjuk nougat

Blanda samman alla ingredienser utom nougaten till såsen och sjud tills den är tjock och simmig, c:a 10 min. Skär nougaten i bitar och lägg ner i såsen och rör tills den löst sig.

I 10-årsåldern var en av mina favoritglassar Cassatapuck, här syns den på 1975 års glasskarta. Cassatapucken bestod av vaniljglass, bigarråer med romsmak och mörk choklad. 


Jag har googlat lite på cassataglass, och jämkat ihop receptresultaten till en egen variant som jag är väldigt nöjd med. Den innehåller lite mer ingredienser än barndomens puck, men ligger nära i smaken och är ruskigt god. Tycker i alla fall jag.


ENKEL CASSATAGLASS

0,7 dl vaniljglass
1 pkt röda cocktailbär
0,5 dl kakfyllning (kanderad frukt)
0,5 dl finhackad mörk choklad
0,5 dl finhackade valnötter
1 msk mörk rom

Hacka cocktailbär och valnötter. Blanda med rom och kakfyllning. Låt stå i en timme. Hacka choklad. Rör ner allt i vaniljglassen. Kyl lite innan servering.

Inga kommentarer: