4 maj 2021

mamalenas kokbok - 700 recept


Jag kan inte fatta det. Min blogg som just firat 13 år, har nu 700 recept i sin samling. Den har med åren hittat sin form - En personlig matblogg. Jag skriver om mitt liv, mina barn och saker som händer i världen, i stort sett alltid ackompanjerat av ett recept. Så blir recepten minnesbärare för mig och min familj. Och jag har skapat min egen kokbok, tillgänglig varsomhelst.

På sistone har jag funderat mycket på hur jag letar bland bloggens recept, och insett att det är svårt att hitta i det stora registret, så jag har skapat små subregister för drinkar, bröd&kakor, sillrecept, mezerätter och scoutmat. De finns även ett register uppdelat på länder. Men det finns ingen samling av mina viktigaste julrecept. Och de är verkligen viktiga att hitta varje år, så här kommer det.

*** M A M A L E N A S   J U L R E C E P T ***


Sillar
Beijers inlagda sill
Mormors Sherrysill
Pestosill
Apelsin- och stjärnanissill
Dansk Currysill
Enbärs- och ginsill
Gubbröra
Sillsallad utan rödbetor

Övrig fisk
Gravad lax
Calvadosgravad lax
Fiskpaté
Janssons frestelse
Skagenröra

Vegetariska rätter
Rosolje (Estnisk rödbetssallad)
Rödbetssallad med kidneybönor
Rödkål
Finsk kålrotslåda
Grönkålspaj
Brysselkål med pancetta
Senapsslungad brysselkål
Rödkålssallad med granatäpple
Glasmästarpickles
Grönkålssallad
Estnisk svampsallad
Brunkål

Kötträtter
Julskinka med griljering
Julköttbullar
Leverpastej
Revbensspjäll
Lammrulle
Kycklingrulle
Julkorv, hemgjord
Estnisk julkorv (verivorst)

Lite olika tillbehör
Hovmästarsås

Inga kommentarer: