24 december 2019

god jul i bakstugan

*** GOD JUL! ***

I år var det "Magnus-jul", dvs jag hade inte barnen boendes hos mig på Jul. Det innebär dock inte att jag inte får träffa dem, eftersom vi alltid har några timmars gemensam julklappsutdelning på julafton.


Men jag var själv och åt julbord hos mina föräldrar. Det var trevligt, gott och härligt stillsamt. Vi åt våra julbordsfavoriter, kollade på Kalle Anka och provsmakade alla julens kakor. Jag hade med mig en julklapp, nämligen Blandaren, som vi skrattade gott åt. Övriga klappar delas ut när hela släkten Beijer ses på estnisk julmiddag på Annandagen.


På vårt julbord finns det alltid tre sorters bröd som pappa bakar, farmors rågbröd, ett fikon- och nötbröd och oljebrödet. Oljebrödet härstammar från en Allt om mat-tidning från början på 80-talet. Det är väldigt viktigt och har varit det sen det introducerades, jag har tom skrivit ner receptet i min receptsamling från studenttiden. Det passar väldigt bra till dopp i grytan (säger dom som uppskattar denna tradition).


OLJEBRÖD

18 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
1 påse torrjäst
1,5 msk salt
7,5 dl vatten
0,75 dl rapsolja

Häll mjölet, torrjäst och salt i en stor bunke. Blanda i varmt vatten (45 grader). Arbeta ihop fort.
Värm oljan till 60 grader. Ta ur degen ur bunken och häll i oljan. Vänd ner degen i oljan och vänd runt ett par gånger. Låt degen jäsa övertäckt i oljebunken en timme.

Dela degen i två delar. Kavla varje degbit till en 1 cm tjock platta med samma bredd som en bakform. Smörj två bakformar ordentligt med överbliven olja. Rulla ihop 2 rullar och lägg i formarna. Snitta ytan. Låt jäsa i formarna 30 minuter.

Ställ in formarna på en plåt och grädda i 15 minuter i 275-300 grader. Stäng av ugnen, ta ur bröden ur formarna, pensla dem med ljummet vatten och eftergrädda direkt på plåten i 30-45 minuter.

Inga kommentarer: