22 december 2019

grillhelg på gränjan

Jag började min julledighet med att åka ut till mina vänner Chrissan och Pelle, som bor på Gränjan, en bit bortanför Arlanda. Vi hade bestämt att vi skulle röka skinka och nått slags nötkött, äta och dricka gott, lyssna på musik och bara ta det lugnt. Vi ville alla tre att det inte skulle vara några julmåsten. Vilket härligt sätt att inleda julen!


Pelle som är min grillguru, hade köpt styckningsdetaljen Tri tip (triangelstek), och den röktes i några timmar, för att sen vila och grillas färdig i vanlig grill. Samtidigt röktes en julskinka i 10 h. Oj vilket mumsigt smörgåspålägg det blev!


Jag var ansvarig för tillbehören till köttet, och förutom picklad lök, var det tre nya tillbehör som testades. Och de fick tummen upp av Chrissan och mig. Pelle som inte tycker om koriander var skeptisk till min coleslaw. Chilicheese-gratinerade baguetteskivor, en rökig potatissallad, där grönsakerna fick ligga riktigt länge i röken (men det funkar såklart på en vanlig grill) och en korianderstinn coleslaw utan majonnäs.


CHILICHEESE-BRÖD

Baguette
1 frp färskost
0,5 dl riven lagrad ost
1 vitlöksklyfta
1 färsk jalapeno
Persilja 

Sätt på ugnen på 200 grader (grill), om du inte har tillgång till grill…
Skiva baguetten i centimetertjocka skivor.
Ta bort innerväggar och kärnor ur jalapenosen och hacka grovt. Blanda ihop alla ingredienser i en skål. Bred ut röran över brödskivorna och grilla i ca 10 min tills osten smält och brödet fått fin färg. Hacka persilja och strö över vid servering.


RÖKIG POTATISSALLAD

1 kg potatis
3 msk majsolja
1 hel vitlök
2 röda paprikor
1 färsk chili
2 msk majonnäs
4 salladslökar
3 msk hackad bladpersilja

Skär potatisen i lite mindre bitar. Ugnsrosta den i olja på 200 grader tills de är knapriga.
Lägg på den hela vitlöken och chilin eller paprikorna på grillen tills de nästan är svarta. Gärna med lite rökspån i grillen. Ta bort skinnet och mixa tillsammans med majonnäsen.
Salta och peppra och blanda med potatisen. Strö över bladpersilja.


KORIANDERSTINN COLESLAW

0,5 rödkålshuvud
1 paprika
1 rödlök
1 dl hackad koriander 
1 citron, saften
2 msk olivolja
salt
svartpeppar

Strimla grönsakerna fint. Blanda alla grönsaker till salladen. Alldeles innan servering häller du över olja och citron, och smakar av med salt och peppar.

Inga kommentarer: