19 december 2019

julemys

Efter Lucia börjar jag så sakta övergå från adventstämning till julförberedelser. Jag byter julmusiklista från min adventslista till mer juliga listor. Jag köper en röd julstjärna, som ersätter de vita blommor jag haft under advent. Och jag hänger upp en krans på dörren.


Jag sätter även upp mitt Luciatåg, eller snarare Klara sätter upp det. I år räknade vi till 50 figurer. Det utökas varje år med minst två figurer, som förr fanns i barnens paketkalender. Och den klassiska Lucialjusstaken tänds.


Till julförberedelserna hör även att titta på cheezy julfilmer på streamingkanalerna, som åtnjuts med kakor, julmust och godis. I år skapade vi i familjen även ett julfilmsbingo, eftersom vi började skämta om vad som alltid fanns med i filmerna...


Även julkonserter hör till julförberedelserna. I år var jag på en mycket annorlunda och en alldeles traditionell. Den traditionella var i en fullsatt Markuskyrka med tre av körerna och Solna Brass. Väldigt fint och stämningsfullt med Rutters Gloria som pampig avslutning.

Den annorlunda var "Timo tolkar julen" med Timo Räisänen på Katalin i Uppsala. Jag och kompisen Marianne vakade in Lucia där med god mat och dryck och en alldeles fantastisk julkonsert. Vanliga, ovanliga och egna jullåtar tolkades på nya säregna sätt. Skratt och gråt om vartannat och en cool backdrop "Ingen Jul utan julekniven". 


Inga kommentarer: