1 december 2019

adventskakor

* * * GLAD ADVENT! * * * 

Idag har jag firat första advent med en inklusiv mässa i Bagarmossens kyrka på Världaidsdagen. Mässan kommer ursprungligen från Costa Rica. Det var väldigt fint med annorlunda böner, växelläsning och ljuständning.

Väl hemkommen åt jag och barnen traditionell Beijersk adventsmiddag bestående av estnisk julkorv (verivorst), revbensspjäll, rödkål, lingonsylt och pommes duchesse. Och drack säsongens första julmust.

Medan maten var i ugnen så drack jag den första glöggen, åt skumtomtar och årets fynd: saffransgrottor med hallonsylt. Jag hade köpt mina på Bagisscouternas adventsmarknad, men de skall absolut bakas igen till Lucia. Mums!!


SAFFRANSGROTTOR 

0,5 g Saffran 
1 tsk Hett vatten 
200 g Smör, rumsvarmt 
1 dl Strösocker 
4 dl Vetemjöl 
0,5 dl Potatismjöl 
1 tsk Bakpulver 
1 msk Vaniljsocker 
1 dl Hallonsylt 

Blanda saffran och vatten i en bunke. Lägg i smör och socker och vispa luftigt.

Blanda vetemjöl, potatismjöl, bakpulver och vaniljsocker. Arbeta in det i smörblandningen till en smidig deg. Forma till en längd och låt vila i ca 15 min.

Sätt ugnen på 175°. Dela längden i 32 bitar och rulla till runda kulor. Lägg dem på en plåt och gör en fördjupning i mitten. Går utmärkt att använda en citruspress, blir ett fint stjärnmönster. Klicka i sylt.

Grädda i mitten av ugnen 12–15 min. Låt svalna.

Nu är det verkligen mörkt, och så här i början på december börjar jag alltid längta till sol och värme. Är verkligen inte skapt för det svenska klimatet... 

Jag plockade fram bilder från hösten 1992, då jag jobbade i Jerusalem. Det här gjorde vi den första advent. Badutflykt till Ein Gedi med kompisen Bernt Jonason och STI:s husmor Margaretha Andersson. Eja vore jag där igen!


Inga kommentarer: