31 december 2019

gott nytt decennium


*** GOTT NYTT ÅR! ***


I år hade jag förmånen att återigen fira nyår med mina barn och deras kusin. Senast jag gjorde det var 2013. Sen har de firat med sin del av släkten varje nyår. Men i år hade de sin släktträff redan 4:e advent, så jag hade tre urmysiga tonåringar på middag. Mina barns pappa och hans syster (kusinens mamma), firade delvis med oss, och delvis själva. Vi hade gemensam fördrink, och sen gick de på restaurang, medans vi åt risotto och pannacotta, som Klara lagade. Mums!


Som tilltugg till förrättsbubblet bjöd jag på snittar. Dels förra årets succé smördegssnurrorna och dels tre juliga snittar av julbordsrester.

JULSNITTAR

Variant 1:
Timmermanskorv
Gurka
Kumminkeso
Rågkex

Variant 2:
Gravad lax
Hovmästarsås
Mosad avokado
Rostat bröd

Variant 3:
Julköttbullar
Färskost
Gurka
Gotlandslimpa

Vid midnatt gick vi upp på Hammarbybacken och mötte upp syskonen Mörck. Där ser man ut över en stor del av stan. Det var fyrverkerier längs hela horisonten och Erik blev så inspirerad att han diktade ihop en dikt.



Även om du inte tänder på gnistan, så låt alla som gör det, göra det. 
Som tänder upp lådorna.
Och låt all ilska, sorg, smärta och ondska av det gamla året 
få brinna upp av fyrverkeriernas glada färger och former. 

Erik nyårsnatten 2019-2020

Inga kommentarer: