9 januari 2020

grilla mera, ett matlöfte till mig själv

Årets matambition är att återigen plocka fram grilldrottningen i mig…

När jag precis hade separerat så bestämde jag att en av de saker jag skulle lära mig var att grilla. Jag hade som så många kvinnor lämnat över grillansvaret till maken och fokuserat på alla roliga tillbehör. Men tillbehören blir ju rätt fjuttiga utan huvudnumret. Till min hjälp för att bli grilldrottning tog jag Pelle, grillare av rang. Jag och barnen åkte på träningsläger till Gränjan nationaldagshelgen 2015 och fick med oss två toppenrecept på lax och fläskkarré.


Klara som är väldigt matintresserad, började även hon jobba på sina skills att bli en riktig grillprinsessa. I år ska vi gå den mer avancerade kursen ”grilla och röka brisket”. Det tar ett helt dygn och vi ser så fram emot en helg i Pelles grillhörna.


Pelles grillskolerecept hade försvunnit bland mina anteckningar, så jag och Pelle rekapitulerade dem häromsistens. Här är två toppenrecept för grilldrottningar, när man passerat ”bara slänga på en kött- eller fiskbit på grillen”-stadiet.

Pelles Grillskola

GRILLAD RIMMAD LAX

1 l vatten
0,75 dl salt
0,5 dl socker
1 kg lax
1 dl pepparkorn
2 msk muskovadosocker
1 tsk salt

Gör en rimlag genom att värma upp vatten med socker och salt, tills allt löst sig. Låt svalna. Lägg i laxen och låt stå ett dygn.

Mortla pepparkorn med muskovadosocker och lite salt. Bre ut det på laxen.

Grilla i en grill med lock, försök hålla temperaturen runt 100 grader. Om du vill ha rökig smak, lägg lite fuktig al- eller ekspån på glöden. Laxen är färdig när den har innertemperatur på 58-62 grader (beroende på hur fast du vill ha den).

DUBBELGRILLAD FLÄSKKARRÉ 

1 kg hel fläskkarré

Rub
3 msk kinesisk five-spice 
1 msk råsocker 
1 msk salt 
1 tsk cayennepeppar 
0,5 tsk vitlökspulver

grillolja

Blanda rubben och gnid in köttet. Grilla indirekt i en grill med lock som håller 100-125 grader. När innertemperaturen är 60 grader ta bort köttet från grillen och lägg det att vila i kylen tills det är kallt.

Skiva köttet tunt och pensla med lite grillolja. Grilla på hög temperatur några sekunder på varje sida, pensla direkt med hoisinsås och servera med ris och kålsallad.

Den kinesiska five-spice-kryddan går att köpa färdig, men den är enkel att göra själv av kryddor som i alla fall jag alltid har hemma. Och som tillbehör till japanska rätter är den lätta sesamsmakande kålsalladen Sarada toppen.


KINESISK FIVE SPICE

4 tsk sichuanpeppar
4 st stjärnanis
4 tsk hela fänkålsfrön
2 tsk hel kryddnejlika
4 tsk malen kanel

Mortla de hela kryddorna fint och blanda med kanel.


SARADA (KÅLSALLAD)

1 spetskål
1 morot, finstrimlad
(0,5 kruka koriander, plockad)

Sesamdressing 
2 msk majonnäs
1 msk tahinipasta
1 msk misopasta 
1 msk vatten
1 tsk risvinäger
1 tsk mirin
2 msk rostade sesamfrön

Skär av toppen på spetskålen och hyvla kålen så tunt du bara kan med en osthyvel. Lägg den finstrimlade kålen i isvatten så att den blir krispig, medan du förbereder dressingen genom att röra ihop ingredienserna till den.

Låt kålen rinna av ordentligt i ett durkslag. Blanda kål, morot och om du vill koriander och servera genom att lägga en hög med kålsallad på tallriken. Häll över lite dressing precis innan du äter.

Bilden av Sarada-salladen är tagen av Roland Persson och finns i Jonas Crambys bok "Japansk grillning", där ursprunget till min sarada finns.

Inga kommentarer: