20 januari 2021

sillens lov

Jag är en storkonsument av sill och strömming. Den passar till alla högtider, den går att variera, Klara önskar det som födelsedagsmiddag osv. Och nu i Coronatider är det en utmärkt lunch i hemmakontoret. Jag gillar inte färdiga sillsorter, förutom matjes, så jag har nu hela tiden nån egengjord sill i kylen att äta med lite potatis och sallad.


På bloggen finns det en uppsjö av gamla recept på inläggningar, röror och varma rätter. Jag samlar länkar till dem här så jag lätt kan hitta tillbaka till dem. 

Sill/strömming inlagd i klar lag
Gin- och enbärssill (recept nedan)
Glasmästarsill (recept nedan)
Pressgurkesill (recept nedan)

Sill/strömming inlagd i krämig lag

Kalla sill/strömmingsrätter och röror

Varma sill/strömmingsrätter 
Lerpottasill
Mannerströmming


På sistone har jag gjort några stycken som inte fanns på bloggen, och som jag nu samlar in i min digitala receptsamling. Pressgurkesillen hittade jag på den trevliga matbloggen Matlyckan. Genialisk, varför har jag inte kommit på denna smarta kombo? Ginsillen är en gammal julmiddagsfavorit som bara funnit i en av mina receptböcker. Enkel och supergod. Och till sist Glasmästarsillen, där mitt recept kommer från min tid på Gotlands nation. Jag och resten av mitt klubbverk lagade ett julbord till 100 pers på Luccegasquen 1988, där den ingick. Bilden är från den kvällen, när jag och den andra klubbmästarinnan Ylva pustade ut med varsin gin&tonic i nationsköket.


PRESSGURKESILL

1 gurka
0,5 dl ättika (12 %)
0,75 dl socker
0,3 dl hackad dill
0,5 tsk chiliflakes
1 frp inläggningssill

Dag 1
Kör halva gurkan, ättikan och sockret i en mixer. Låt sillen rinna av och lägg sillen i lagen över natten.

Dag 2
Plocka upp sillen ur lagen och skiva i lagom stora bitar. Sila lagen genom en finmaskig sil. Skala och skiva resten av gurkan tunt och plocka dillen. Varva gurka, dill, chiliflakes och sill i en glasburk. Häll över lagen. Förvara svalt minst en dag innan servering.


GIN- OCH ENBÄRSSILL

1 frp inläggningssill
0,25 dl ättika (12%)
0,75 dl vatten
0,5 dl socker
3 cl gin
2 tsk krossade enbär
0,5 rödlök

Koka upp vatten, socker och ättika. Lägg i enbären. Låt svalna och häll i gin. Skiva rödlöken och sillen. Varva dem i en burk och häll på lagen. Förvara svalt minst en dag innan servering.

Glasmästarsill skall egentligen göras på hel salt sill, som skärs i skivor med både skinn och ryggrad kvar, men det är så svårt att få tag på, så jag gör den på vanlig inläggningssill.


GOTLANDS GLASMÄSTARSILL

1 frp inläggningssill
0,5 dl ättikssprit (12%)
1 dl strösocker
1,5 dl vatten
0,5 tsk hela kryddpepparkorn
0,5 tsk hela vitpepparkorn
0,5 tsk hela svartpepparkorn
2 tsk senapsfrön
2 lagerblad

0,5 rödlök
0,5 gul lök
1 dm purjolök (det gröna)
1 liten morot
2 cm pepparrot

Koka ihop ingredienserna till lagen någon minut. Låt kallna. Skölj sillen och låt rinna av. Skär sillfiléerna i sneda bitar. Skala och skiva rödlöken och den gula löken i tunt. Ansa, skölj och strimla purjolöken. Skala och skiva morot och pepparrot i tunna skivor.

Varva alla ingredienser i en glasburk. Häll över lagen. Pressa eventuellt försiktigt så att lagen täcker. Låt stå minst ett dygn i kylen.

Inga kommentarer: