3 januari 2021

coronavintern - hemmavecka 39

Detta var egentligen bara en halv jobbvecka. Jag jobbade måndag-onsdag, sen var det ju dax för ledighet igen. Jag passade på att göra sånt som blivit liggande, när jag nu inte stördes av möten och telefonsamtal. Med lite tomtesällskap och mycket kaffe gick det alldeles utmärkt.


Jag passade också på att klippa mig hos min frisör Linda. Jag och Klara besökte henne när salongen nästan var folktom. Jag är så fascinerad av mitt hår, jag som alltid varit väldigt lockig och brunhårig, har efter 50 fått grått rakt hår. Det är ovant och jag kommer nog att färga det lite brunt framåt våren. Just nu i coronabubblan bryr jag mig inte så mycket.


De här dagarna har jag lagat mat på julbordsrester, inte helt fel. Koreansk wok på lamm och grönkål, omelett med gravad lax, pasta med prinskorv och kumminkeso, och rotfruktspytt med köttbullar. Så praktiskt för bra jobbluncher.

Nu i helgen blev det lerpottasill med matjessill, kokt potatis och ägg. Världens enklaste rätt och en av de godaste! Jag har inte angivit några mängder i receptet, eftersom det inte spelar nån roll. Jag plockar ihop det jag har och häller brynt smör över. Vad kan gå fel?


HÖJDENS LERPOTTASILL 

matjessill 
kokt potatis 
kokta ägg 
fint skivad rödlök 
halverade körsbärstomater 
hackad dill
finskuren gräslök 
brynt smör 
flingsalt och svartpeppar 

Skär potatis och ägg i bitar. Sätt ugnen på 175 grader. Lägg matjesbitar, ägg och potatis i en ugnsform.

Värm i ca 10 minuter. Under tiden skiva lök och dela tomater, hacka dill och gräslök. Bryn smöret sakta på medelvärme tills det blir gyllenbrunt och får en nötig doft. Vakta så du inte bränner.

Ta ut formen och lägg på tomater, lök, dill och gräslök. Häll det brynta smöret över rätten och strö över lite flingsalt och svartpeppar.

Om man har varma nykokta potatisar och ägg, behöver man inte värma formen i ugnen, utan kan servera direkt.

1 kommentar:

BP sa...

Alltså jag känner dig ju bara med lockigt hår. Har alltid varit avis på dig och Bengtsson för ert fina lockiga hår. Men det är ju alltid så att man inte är nöjd med det hår man har;-) Tycker ditt raka hår klär dig också väldigt bra och jag skulle inte kalla det för grått heller;-) Skitsnyggt faktiskt:-)