24 december 2020

beijers jul

*** GOD JUL! ***


Julaftonen började som vanligt med frukost vid granen och några småpaket. I år innehållandes muminmuggar och ett hufflepuffparaply. Sedan åkte vi till mina föräldrar och åt julmat och delade ut julklappar. Det var bara vi fem, eftersom vi inte ville tränga ihop oss även med brorsan och hans familj som vi brukar. Vi fick bla fina mössor från Stoorstålka

Julbordet här hemma består mest av veggo- och fiskrätter. Detta eftersom jag inte kunde ha någon julmiddag i år, och när det bara är vi tre så är det t ex bara jag som äter julskinka. Klara låter numera bli kött eftersom hon är pescetarian och Erik gillar inte julskinka. Han äter f ö rätt begränsat när det gäller det traditionella julbordet oavsett - köttbullar, prinskorv och lite potatis. Jag brukar dock se till att det även finns gurka, gröna ärtor, nån kycklingrätt och morötter. 

Jag köpte några skivor julskinka för att kunna få en skinkmacka till kvällsgröten den 23/12 och till juldagsfrukosten. 


Det gäller det att tänka till så att det blir variation för alla. Det här är årets uppställning (förutom Eriks småvarma): 
 
Grönkålspaj

Gotlandslimpan bakade jag redan i advent och till den serveras engelsk cheddar, färskost och mormors estniska leverpastej

Klara gjorde dessutom senapsstekt halloumi, veggoköttbullar och lingonsill. Och jag provade en ny sillsort, Pappasill. Har hittat en mängd olika varianter, och jämkat dem till en egen mycket god variant.


MAMALENAS PAPPASILL

4 st matjesfiléer 
1 liten morot
0,5 dl dill
0,5 dl gräslök
1,5 dl gräddfil
0,75 dl majonnäs
1 msk chilisås
1 krm cayennepeppar
1 nypa kanel
salt och peppar

Kör morot och dill i mixern, till det blir finhackat. Hacka gräslök för hand.

Rör ner gräddfil och majonnäs, tillsätt chilisås, cayennepeppar och kanel i en bunke. Blanda ner örter och morot. Smaka av med salt och peppar. Dela sillen i lagom bitar och blanda med såsen. Låt dra minst ett dygn.

1 kommentar:

BP sa...

Här lärde jag mig ett nytt ord - pescatarian. Vilken tur att Erik åtminstone äter fisk alltså, vilket Klara inte verkar göra. Lite synd, annars hade ni kunnat göra en skaldjursfest nästa jul istället för ett vanligt svenskt/estniskt julbord.
Gillar mössorna skarpt - så himla roliga. Ni verkligen klär er i dom:-)