17 december 2011

julens godaste paj


I dag är det dagen J som i Julmiddag. I år kommer detta att finnas på buffén:

Inlagd sill med pepparrot, äpple och dill
Kumminsill med citron
Gräddfilssill med örter

Ingefärsgravad Lax
Hovmästarsås med citron

Skaldjurspaté
Dillcremefraiche

Ägghalvor med gubbröra

Skinka med kryddig svål
Julsenap med saffran

Kryddiga revbensspjäll
Äppelchutney

Köttbullar med kryddpeppar
Vodkalingon
Prinskorv

Endivesallad med blue cheese

Rotsakspytt med lönnsirap och timjan
Brunkål
Potatis

Estniskt bröd (peenleib)
Vörtbröd
Knäckebröd

Cheddar
Brie och Kittost
Fikonmarmelad

Chokladkola
Knäck
Skumtomtefudge
Ischoklad

En rätt som inte finns med i år, men som förekommit många gånger förr och som jag alltid gör till julaftonens julbord är Grönkålspaj. Det är det bästa vegetariska tillbehöret och funkar även som lunchmat tillsammans med några skinkskivor, om man inte orkar ta fram all julmaten på juldagen...


GODASTE GRÖNKÅLSPAJEN

Pajdeg
3 dl vetemjöl
100 g smör
1 dl kesella

Fyllning:
300 g färsk grönkål
3 rödlökar
smör
salt och peppar
3 ägg
2 dl vispgrädde
1 dl mjölk
2 dl riven cheddar
1 dl hackade valnötter

Pajdeg: Hacka ihop mjöl och smör till en grynig massa. Tillsätt kesella och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform med hög kant, ca 24 cm i diameter. Nagga och ställ in i kylen ca 30 minuter. Sätt ugnen på 200 grader.

Fyllning: Grovhacka grönkålen. Koka den i vatten några min. Låt den rinna av. Skala och skiva löken. Fräs lök och grönkål i smör i en stor stekpanna. Krydda med salt och peppar. Vispa ihop ägg, grädde, och mjölk. Förgrädda pajskalet ca 10 min. Lägg grönkålsblandningen och osten i pajskalet. Häll över äggstanningen och strö över valnötterna. Grädda i nedre delen av ugnen 35-40 min.

Servera gärna varm, men den går även utmärkt att äta kall.

1 kommentar:

BP sa...

Herregud!!! Har du lagat allt det där!!! Blir svettig vi blotta tanken måste jag säga.
Många alternativa rätter som jag aldrig smakat.
Men jag vet ju hur duktig du är så...