14 november 2021

veckobrev vecka 45

Nu byter veckoinläggen namn. Hemmaperioden på 100% är över, det blev 79 hemmaveckor. Men det har varit så roligt att dokumentera livet på det här sättet, som jag startade med när jag blev hemkommenderad våren 2020, så jag kommer att fortsätta.


Även vi på Dokumentera kan börja ses oftare. Och i tisdags så gick vi på en vandring i Gamla stan, med tema Stockholms blodbad, och åt sen osso bucco med risotto på restaurang Rudolfino. Både trevligt och gott.


Annars har den här veckan mycket fokuserat på att min älskade sötnos Klara fyllt 18 och blivit myndig. Nått som gör mig stolt, sentimental och fascinerad. Att tiden gått så fort, att jag lärt mig så mycket om livet av denna fantastiska människa och hur jobbigt det är att vara mamma. Så fint formulerat av Jaques Werup i dikten ovan.

GRATTIS ÄLSKADE KLARA!

Jag och Erik hyllade Klara i torsdags med tårta och paket, som bla innehöll fina örhängen från gycklargruppen Hyckel, pengar till studentmössa och lite annat smått och gott. Och vi hade såklart gjort familjens favorittårta, den här gången med godis och grädde ovanpå.


Idag hade jag och barnens pappa planerat en gemensam födelsedagsmiddag på Crêperie&Logi sthlm. Det var väldigt trevligt och urgott. Vi drack fördrink, åt varsin galette och sen varsin efterrättscrêpe. Till det drack vi god fransk cider. Klara var nästan lite sur över att hon inte fick visa leg...


Igår var det scoutbasar och Klaras avdelning skötte kaféet. Jag och en annan ledare hade önskat att de fanns ägg&ansjovismackor där i år. Tonåringarna var väldigt skeptiska, men till deras förvåning gick mackorna åt. Vi vet att det finns många ur vår generation som älskar dessa mackor. Jag tycker kanske att deras finish var något minimalistisk. Så här ser mina ägg- och anjovismackor ut.


ÄGG- OCH ANSJOVISMACKA

kavring
smör
salladsblad
skivat hårdkokt ägg
ansjovisfiléer
dill
svartpeppar

Bred smör på en kavringsskiva. Lägg på sallad, skivat ägg, ansjovis. Toppa med dill och vrid några tag med pepparkvarnen.

Inga kommentarer: