1 januari 2021

happy new year

 *** GOTT NYTT 2021! ***


I år firade jag nyår med Erik och Magnus. Klara hade fest för sitt lilla gäng "Drömkollektivet" i min lägenhet och jag ville inte gå utanför min närmsta coronacirkel. Jag åkte ner till Hammarby sjöstad, till exmaken som rätt oväntat hamnat i min cirkel den här hösten. Vi tre hade det trevligt, med god mat, bra musik, grevinnan och betjänten och fyrverkerier nere på kajen. Folk höll avstånd  och fyrverkeriskjutandet var lugnt och välskött.

Jag har funderat väldigt mycket på skitåret 2020, och bestämde mig för att hylla det som trots allt var bra.

2020


Året då jag prövades som kårordförande och genomförde:
Virtualborg, Explorer goes Kärrtorp, Digibasar.

Året då jag bytte jobb efter 13 år.
Numera konsult från Dokumentera på Svenska kraftnät.

Året då Erik konfirmerades, hängde med till London, vandrade på Kungsleden med Magnus och fyllde 15.

Året då Klara hade hemgymnasium, jobbade som ledarassistent på Grodan och seglingsinstruktör på Vässarö, och vandrade på Gotland med mig.

Trots rätt snäv coronacirkel och avsaknad av livekonserter och teaterbesök, så mycket fina minnen.


Vår nyårsmeny, som jag lagade i Magnus kök bestod av patésnittar, gratinerad hummer och chokladglass med jordnötscrunch. Och champagne! Lyxigt men ändå lättlagat, ville inte lägga allt för mycket tid i köket, eftersom jag lagade det på plats när jag kommit dit.


GRATINERAD NYÅRSHUMMER 

2 kokta frysta humrar 
1 msk smör 
3 msk mjöl 
3 msk hummerfond 
2 dl grädde 
salt 
1 krm cayennepeppar 
2 ägg 
2 msk riven parmesan 

Vid gratinering 
2 msk riven parmesan 

Tina hummern i kallt vatten. Klyv hummern på längden. Ta bort tarmen och magsäcken. Plocka ut köttet från skalet. Knäck sedan klorna och peta ut köttet. Skär köttet i små bitar.

Smält smör i en kastrull på svag värme och tillsätt mjöl, fräs varsamt. Tillsätt fond och grädde. Låt småkoka ca 5 minuter under omrörning. Krydda med salt och cayennepeppar.

Ta kastrullen av värmen och rör ned ägg, parmesan och smör. Låt svalna, blanda sedan i köttet från hummern. Sätt ugnen på 250 grader.

Lägg hummern på en plåt med bakplåtspapper och fyll skalen med stuvningen. Toppa med parmesan. Om man har små humrar (tex frysta amerikanska), blir det stuvning över. Lägg den i liten ugnsform och gratinera vid sidan om.

Sätt in plåten i ugnen. Gratinera cirka 5-7 minuter, tills den får fin färg. Använd gärna grill, men passa noga så att det inte bränns vid.

Inga kommentarer: