27 december 2020

coronavintern - julig semestervecka

God fortsättning! Jag avslutade min semestervecka med att hänga med barnen till Magnus. De skulle flytta till honom efter två veckor hos mig. Magnus har tillbringat julen med sin närmaste släkt i Småland, så vi hade skjutit på vår gemensamma julklappsutdelning till nu. Det märks att barnen blivit stora, när det är ok att de flesta julklapparna kommer först 27/12.

Vi käkade den sista julmaten och hade en trevlig middag ihop innan det var dax för julklappsutdelning. Klara hade insisterat på att alla paket skulle ha rim, och det var riktigt kul att höra vad alla hade knåpat ihop. Jag och Magnus ger inte varandra julklappar, utan vi brukar sätta in lite pengar till välgörenhet istället.

Det var många kuvert med "presentkort på kommande paket" i, eftersom coronatiderna gjort att många internetbeställda julklappar inte hunnits levereras. Så det blir gott som varar länge... Jag har just nu 6 paket som hänger i luften, två av dem har jag inte ens fått nån info om på flera veckor. Nästa år ska jag köpa alla mina klappar i en fysisk affär.

Ett paket som hade kommit fram var en t-shirt med texten "Smile and wave", som jag köpt åt Klara. Det är titeln på Avantgardets skiva som kom i december. Vi hade även fått en hälsning från sångaren Rasmus, och det värmde extra mycket. Det är sedan debuten 2016 nämligen ett av mina live-favoritband. Jag saknar konserter och teater så himla mycket, jag brukar ju vanligtvis gå på flera stycken kulturevenemang i månaden.  Och det här året har det sen mars, inte varit en enda livegrej. BLÄ!


Vi hade med oss lite godis till julklappsutdelningen, så att även Magnus skulle få smaka på årets urval till kaffet. Årets godisfat består av skumtomtar, gröna kulor, fazer blå choklad och hemgjord smörkolaknäck, rocky road-fudge, bilarfudge, olde hansa-mandlar och fransk chokladkola.

Klara var innan jul riktigt sugen på mörk chokladkola och hittade ett recept som hon gjorde om något (undrar var hon fått det ifrån?) och den blev urgod. Den kommer alldeles säkert att dyka upp på framtida godisfat.

KLARAS FRANSKA CHOKLADKOLA 

2 dl vispgrädde 
50 g smör, rumsvarmt 
150 g mörk choklad 
2 dl råsocker 
2 dl glykos 
4 msk vatten
2 msk kakao 
flingsalt 

Grovhacka chokladen. Koka upp grädden och häll den över chokladen och smöret. Låt stå under lock en liten stund. Rör om till en smidig chokladkräm (ganache). Ställ gärna på en varm plats och täck med lock.

Blanda nu socker, vatten och glykos i en kastrull. Vispa samman och koka upp, sänk värmen och låt koka till 145 graders värme. Passa noga så det inte bränner.

Ta kastrullen från värmen och blanda ner chokladkrämen (ganachen). Rör om noga och koka nu kolan till smeten är 123 grader varm. Tillsätt kakao. Rör om till en jämn smet.

Häll kolan i en form med måtten ca 8 cm x 20 cm klädd med bakplåtspapper. Smula över flingsalt och låt kallna. Skär kolan i bitar och förvara kallt.

Inga kommentarer: