6 december 2020

coronavintern - hemmavecka 36

Grått, grått, grått... Både väder och sinne. I vanliga fall är andra adventshelgen en hektisk helg. Vi hade Estniska skolans julfest den här helgen i 10 års tid, som dessutom alltid krockade med scoutkårens Lilla Julafton, ett arrangemang för hela kåren med övernattning. Och i år ingenting. Då får man passa på att mysa ordentligt istället.

Vi köpte en massa goda ostar och tillbehör och kollade på På spåret i fredags. Det är så roligt att tävla tillsammans med barnen. De kan så mycket, och ibland även saker jag inte kan. Så tillsammans hade vi mer poäng än de tävlande, men det är ju lite fuskigt med duo-appen, eftersom det finns svarsalternativ.

I lördags var det en av föräldrarna i Klaras scoutgäng som tyckte att vi i alla fall skulle göra nått i mörkret, så vi sågs och drack glögg vid utegymmet i Björkhagen. Vi tände en brasa och umgicks coronasäkert i någon timme. Så skönt att få träffa andra vuxna i verkligheten. Det blir ju mest digitalt nuförtiden. När vi kom hem gjorde vi lyxchoklad och kollade på Grinchen. Bra uppladdning inför Jul.


Jag har hittat en rolig tecknare att följa, finns på både fb och instagram - Kanincoacherna. De levererar livsvisdom, samtidskommentarer med en stor portion svart humor. Den här tyckte jag passade mig...


Veckans mathållning var på temat "SNÄLL och TRYGG". Pulled pork, Bouillabaisse och grytornas Rolls Royce - Pepparrotskött. Jag gör den på lamm, men det funkar med det mesta. Jag älskar pepparrot, så den får rätt mycket sting, men i övrigt är det en väldigt mild gryta. 


MAMALENAS PEPPARROTSKÖTT 

6 dl hackat färdigkokt kött 
3 dl buljong 
1 dl crème fraiche 
2 msk idealmjöl 
1 tsk socker 
3 morötter 
1,5 dl riven pepparrot 
0,5 dl hackad persilja 
salt och peppar 

Koka upp buljongen och rör i crème fraiche. Skiva morötter och lägg i. Låt koka några minuter. Vispa ner mjöl och låt såsen tjockna. Häll i pepparrot och persilja. Smaka av med socker, salt och peppar. Rör ner köttet, och se till att det blir varmt. Servera med kokt potatis.

Det går naturligtvis att servera pepparrotssåsen till kokta rotfrukter/quorn eller nått liknande. Här hemma gör vi ofta så numera, att såsen görs för sig istället för en gryta, så kan alla välja protein.

1 kommentar:

BP sa...

Ja, vem är inte trött på den här pandemin. Tyckte det var helt okej under sommaren och hösten men nu när det är så korta dagar börjar jag också tröttna. Har faktiskt börja trotsa rekommendationerna och shoppat i Täby Centrum, där det är så gott som folktomt.
Gissar att det är ännu tuffare för dig som ju är/har varit betydligt mera aktiv än jag.
Kaloribomben lyxchoklad hoppar jag mera än gärna över, men pepparrotsköttet smakar jag gärna. Har bara ätit det med kalv, aldrig lamm. Kanincoacherna - nja. Tur att vi alla har olika humor;-)