29 november 2020

coronavintern - hemmavecka 35


GLAD ADVENT! GOTT NYTT KYRKOÅR!

Jag har haft en mysig helg, efter en rätt intensiv jobbvecka. Jag har städat lite, bakat bullar, druckit glögg och kollat på skidor. Känns konstigt att inte gå i kyrkan på första advent och få sjunga adventspsalmer och Hosianna. Men då får man istället sjunga med i psalmerna tillsammans med fantastiska Gary Graden, körledare i Storkyrkan och pappas gamla kollega i S:t Jacob. 


Jag har köpt en finfin krans i vår scoutwebbshop, som nu pryder dörren. Mina lussebullar blev så fina, fick lite tips av min kompis Kerstin som är bagare. Knåda länge, jäs lite extra och när du rullar, låt det vila lite innan du rullar till kusarna. Och det blev så bra. Halva degen blev snurror med mandelmassa och apelsin. Smakade toppen till den första julmusten.


Fick flera adventshälsningar från mina vänner från Jerusalemåret, så jag letade upp en bild på en adventsmiddag i forntiden... Härliga minnen.


En bra lunch i hemmakontoret är Eriks favorit, quesadillas. Jag gör dem med det som finns hemma, t ex skinka, salami eller varför inte lax, men i Eriks original är det kyckling, tacokrydda och ost. Klara gör en supergod vego-variant.


ERIKS QUESADILLAS 

150 g grillad kyckling 
4 tortillabröd 
100 g mozzarellaost 
100 g riven ost 
1 tsk tacokrydda 
salt och peppar 

Strimla kycklingen tunt. Skiva mozzarellan. Fördela kyckling och mozzarella på två tortillabröd. Strö över riven ost och krydda. Lägg på de andra bröden och tryck ihop. Hetta upp en stekpanna och stek varje quesadilla på båda sidorna på svag värme tills de är gyllenbruna. Skär varje quesadilla i 6-8 tårtbitar. 


Vego-Klara byter ut kycklingen mot röd paprika, bladspenat och strimlad lök. 

1 kommentar:

BP sa...

Här har du gått all in igen:-)
Själv fastnar jag för quesadillas som vi ofta gör. Följer då Jamie Olivers recept och han använder antingen gratängost eller parmesan. Fyllningen kvittar, men purjolök, koriander och bladpersilja måste bara vara med.