22 november 2020

coronahösten - hemmavecka 34

Under den här veckan har vi i Kärrtorps scoutkår haft en öppen webbshop istället för den basar vi brukar ha i Kärrtorps gymnasium varje höst. Vi har sålt lite av varje för att få in pengar till kåren. För de som inte ville handla men ändå stödja oss, skapade jag ett gåvobevis. Jag är riktigt nöjd med det, trots att jag inte har någon grafisk utbildning. 



I fredags var jag och Erik själva, eftersom Klara ville hänga lite med sin pappa. Hon var ju i karantän en vecka hemma hos mig, så var det ett tag sen hon bodde där. 

Då passade vi på att göra hamburgare med tillbehör och kolla på Cats. Vi betar av musikaler tillsammans, och nu var det dax för den. Vi valde den gamla scenversionen, inte filmen som kom häromåret. 


En riktig höjdare till hamburgare är dillpicklad gurka. Jag brukar köpa stora burkar Vlasic kochergurka på The american food och giftstore på Sveavägen. Men nu när jag inte längre rör mig i de kvarteren har mitt lager tagit slut. Och eftersom det fanns fina smågurkor på Bonne Femme Green hemmavid, så prövade jag att göra själv. Det visade sig vara enkelt och blev väldigt gott!


AMERIKANSK DILLPICKLAD GURKA
"Koshergurka"

3,5 dl kallt vatten 
1 dl äppelcidervinäger 
0,5 dl vitvinsvinäger 
1,5 msk salt 
1 tsk socker 
1 msk dillfrön 
0,5 dl färsk dill 
1 tsk senapsfrön 
1 msk hel svartpeppar 
1 tsk korianderfrön 
10 kryddpepparkorn 
0,5 tsk gurkmeja 
4 peperoncini 
2 lagerblad 
2 vitlöksklyftor, skivade 
6-10 västeråsgurkor/smågurkor 

Fyll en stor glasburk (8-10 dl) med gurkor (skivade eller hela). Häll på salt och kryddor. Blanda vinäger och vatten och häll på så att det täcker gurkorna. Sätt på locket och skaka så att salt och socker löser sig. Låt stå i kylen och skaka på burken en liten stund varje dag. Efter sju dagar är de klara. Håller sig upp till 6 månader i kylskåp.


Ett annat gott tillbehör till hamburgare är coleslaw, jag gör oftast min fasters coleslaw, men ibland vill jag ha en mer kletig amerikansk variant. Då passar den här bra med både morötter, rödlök och persilja.

AMERIKANSK COLESLAW 

7 dl vitkål 
1 liten morot 
1 liten rödlök 
1 dl lätt-crème fraiche 
1 dl majonnäs 
1 tsk fransk senap 
2 tsk äppelscidervinäger 
2 tsk socker 
salt och peppar 
2 msk hackad persilja 

Strimla vitkålen riktigt tunt. Skala moroten och riv den på rivjärn. Skala, dela och skiva rödlöken mycket tunt. Rör samman crème fraiche, majonnäs och senap. Smaksätt med vinäger, socker, salt och peppar. Blanda vitkål, morot, lök, persilja och majonnässåsen. Rör ordentligt så att kålen blir lite mjuk. Låt gärna stå en stund innan servering.

Och såklart var jag tvungen att baka hamburgerbröd för första gången. Bagare Beijer testar nya saker! Det blev riktigt bra, nästa gång ska jag platta till bröden ännu mer innan andra jäsningen, de blev lite för runda bullar...


TOPPENBRA HAMBURGERBRÖD

2,5 dl vatten
0,5 dl mjölk
0,25 pkt jäst
2 msk strösocker
2 tsk salt
1 ägg
50 g smör 
c:a 8,5 dl vetemjöl special 
1 ägg till pensling av bröden
sesamfrö

Värm upp vatten och mjölk till 37 grader. Smula ner jästen i vätskan och rör tills den löst sig. Häll i en bunke. Vispa ägget lätt och häll ner i jästvätskan och ha i rumsvarmt smör. Blanda ner de torra ingredienserna i jästvätskan, se till att det vnte blir en för torr deg. Knåda degen i degblandare i minst 5 minuter, så att det blir fina glutentrådar. Täck bunken med plastfolie och jäs till dubbel storlek (ca 1,5 h). 

Ta ut degen och dela i 12 bitar. Forma till bullar, lägg på en plåt och platta till ordentligt med handen. Täck med en kökshandduk och låt jäsa till dubbel storlek (ca 1 h). Vispa upp ett ägg och pensla bröden innan gräddning. Strö över sesamfrön. Grädda på 200 grader i 13-15 minuter, tills bullarna är gyllenbruna. Låt bröden svalna något och lägg sedan hamburgerbröden i en plastpåse så blir de riktigt mjuka.

1 kommentar:

BP sa...

Du kommer nog att bli kock i ditt nästa liv tror jag:-)
Det ser alltid så lätt ut när du lägger upp recepten, men det gäller ju att ha alla ingredienser hemma. Och där spricker et direkt hos mig.
Din fasters coleslaw låter riktigt gott och dina hamburgerbröd kan man ju "gröpa ur" innan man lägger hamburgaren mellan skivorna;-)