16 mars 2013

shopping i nynäs

Idag var barnen på kalas i Nynäshamn, och jag och Magnus passade på att göra stan...
Vi hittade bla en riktig skivaffär. Där vi köpte riktiga CD-skivor. Det händer inte så ofta, men hyllningsskivan till Mauro Scocco 50 år och en bootleg-inspelning av Ullevikonserten i somras med Bruce & E Street band slank båda ner i shoppingkorgen.


Här är en artikel om denna skivaffär. Kul att få stödja Den siste skivnörden !

Sen gick vi mot hamnen där vi hittade den här fina fiskaffären med servering. Vi åt toast Skagen och drack ekologisk lemonad. Mums! Dessutom köpte vi fisk till kvällen middag.


Middagen blev Bouillabaisse med aioli. Mitt recept har hängt med så länge, att jag inte längre vet var det kommer ifrån, men redan när jag bodde i Solna på 90-talet lagade jag gärna denna otroligt goda fiskgryta. 


BOUILLABAISSE 

1 st gul lök 
3 st vitlöksklyftor 
600 g fiskfilé av blandade sorter 
smör och rapsolja 
1 burk tomater 
1 dl vitt vin 
8 dl vatten 
4 msk fiskfond 
1 tsk timjan 
1 tsk fänkålsfrön 
1 pkt saffran, 0,5 g 
100 g skalade räkor (250 g räkor med skal) 
2 msk hackad kruspersilja 
Salt och peppar 

Skala och hacka löken och vitlöken. Dela fisken i bitar. Fräs lök och vitlök i smör och rapsolja i en stor gryta. Tillsätt tomater, vin, vatten, fond, timjan, fänkål och saffran. Låt det koka upp, koka ihop under cirka 5 minuter. Lägg i fisken och sjud ytterligare 3-4 minuter. Tillsätt räkor och persilja, smaka av med salt och peppar.

Inga kommentarer: