8 mars 2013

bilgodis till fredagsmys


Fredagsmys hemma hos oss innebär ofta film och god mat i stora härliga soffan. Idag var inget undantag. Vi har detektivintresserade barn och veckans traderafynd var Ture Sventon och Isabella. Det avnjöts tillsammans med lasagne och en riktigt bra colslaw. Som efterrättsmums hade jag gjort grön bilarfudge.

Jag hittade nämligen färgsorterade påsar med Ahgrens bilar i dag, och eftersom jag gillar de syrliga gröna bilarna köpte jag en grön påse. Tog ett gammalt fudgerecept och bytte ut marshmallows mot bilar. Funkar på allt skumgodis, se bara till att väga det.

Uppdatering 2023:
Numera finns det en påse som heter ”Gröna bilar”, men det är tre olika sorters gröna bilar med olika smak.  Den går jättebra att använda, men den behöver förstärkning både mha lite grön karamellfärg och några droppar citronarom, om man vill efterlikna de gröna bilarna från originalpåsen. 



ENKEL FUDGE

75-100 g marshmallows
1,5 dl socker
1 dl vispgrädde
50 g smör
150 g vit choklad

Klipp marshmallowsarna i mycket små bitar, blanda dem med smör, socker och vispgrädde i en gryta. Värm på svag värme tills allt är smält. Koka i 10 minuter. Hacka chokladen och rör ner. Ta av plattan och blanda kraftigt till chokladen är smält och smeten är blank. Häll upp i bakpappersklädd form. Ställ in i kylskåp. Skär i fyrkanter efter någon timme. Förvara i kylskåp.

Jag är en stor fudgeälskare och här kan du hitta andra recept på fudge:
Chokladfudge och Tomtefudge

Inga kommentarer: