20 december 2020

coronavintern - hemmavecka 38

Sista jobbveckan innan Jul. Den blev lite knepig, eftersom jag plötsligt hade två hemskoleelever samtidigt som jag skulle prestera på jobbet. Det är mycket som ska bli klart såhär innan årsskiftet. Men hela julveckan är jag ledig. Jag och barnen skall mysa, klä granen och laga julmat. Riktigt hur vi ska fira Jul med min familj är inte helt spikat, pga corona. Här ett roligt skype/teams/zoom/google hangouts (jag har prövat dem alla)-bingo som på många sätt speglar detta år.


Den här veckan har Musikhjälpen pågått. Vi i Kärrtorps scoutkår har haft en bössa "Grodbössan", som samlat in över 5000 kr och i torsdags hade vi ett gäng scouter på plats i studion. De byggde läger och utmanade publikambassadören Johannes på stormköksrace.


Klara var även med på den digitala publiktavlan och hejade på sina kompisar från kåren.


I helgen påbörjades julgodistillverkningen med en ny variant på Rocky road, som vi alla tyckte blev väldigt god. På bilden har den inte stelnat än.


JULIG ROCKY ROAD-FUDGE

3 dl vispgrädde
2 dl strösocker
2 msk ljus sirap
1 tsk malen kardemumma
1 msk smör
3 msk kakao
1 krm salt
50 g mörk choklad

1,5 dl bilgranar
1 dl grovhackade cashewnötter
50 g nougat

Blanda grädde, socker, sirap och kardemumma i en vid tjockbottnad kastrull.
Koka upp och låt koka på medelvärme till 120°C. Ta av kastrullen och rör ner kakao, smör, choklad och salt.

Häll smeten i en form klädd med bakplåtspapper.

Skär nougat i små kuber. Tryck ner dem ordentligt i fudgen. Strö nötter och bilgranar över smeten och tryck till lite så att de fastnar. Låt fudgen stelna i rumstemperatur.

Inga kommentarer: