10 januari 2021

coronavintern - hemmavecka 40

Nu har det blivit vinter och jag har plockat undan julen för den här gången. Det har varit härliga helger med många lediga dagar och kul aktiviteter med både barn och exmaken. Nu återgår vi till det vanliga hemmakontoret och nästa vecka med sällskap av hemmagymnasisten.


I lördags passade jag på att umgås med lite vänner på det vanliga coronasättet. Utomhusaktivitet med fika. Vi sågs vid Saltsjökvarn och promenerade på Kvarnholmen, fikade tillsammans och tog sen båten till Dramaten. Där promenerade jag till T-centralen och åkte hem. 


Kvarnholmen är spännande med gamla industribyggnader som fått nytt liv, blandat med nya moderna hus. Tegel och glas, och en fin strandpromenad.


Och det är väldigt bra ordnat med pendlarbåt, som går flera gånger i timmen, även på helgen. Vi fick en fantastisk resa in till stan, med en vacker vinterhimmel.


I min fikarygga hade jag äggmackor och kaffe. Mackorna var gjorda på rågsiktsbröd jag bakat samma morgon. Det är ett gammalt recept som följt med mig sen studenttiden och är otroligt pålitligt!


RÅGSIKTSBRÖD

50 g jäst 
5 dl vatten 
1 msk olja 
1 msk sirap 
2 tsk salt 
2 tsk brödkryddor (tex anis, fänkål, kummin) 
6 dl rågsikt 
c:a 7 dl vetemjöl

Rör ut jästen i ljummen degvätska. Blanda i sirap, olja, salt och mortlade kryddor. Blanda i mjöl och kör minst 5 minuter i degblandaren. Var försiktig med mjölet, så att det inte blir för torrt. Degen kan gärna nästan vara lite kladdig. Låt jäsa i bunken i 30 minuter.

Ta upp degen och dela i två delar. Forma till limpor och lägg på en plåt. Jäs ytterligare 30 minuter. Sätt på ugnen på 250 grader. Stoppa in plåten och sänk till 200 grader. Baka i c:a 20 minuter, tills innertemperaturen är 98 grader.

Låt vila en stund innan du skär upp brödet.

1 kommentar:

BP sa...

Det var ett tag sedan jag var på Kvarnholmen, men jag har alltid gillat området och utsikten inte minst. Följer en bloggare som bor i Hammarby Sjöstad. Hon gör nästan dagliga promenader till Kvarnholmen. Hon lovordar också båtlinjerna.