24 december 2013

god jul

GOD JUL 2013!!!

Idag har vi hunnit med julfrukost med jul-LEGO, krubbgudstjänst i Markuskyrkan, jullunch med mina föräldrar, kaffekalas framför Kalle Anka, liten julklappsutdelning med dem innan de gick hem och sen en kvällsmacka framför Karl Bertil. Vår egen julklappsutdelning spar vi till i morgon bitti. Det är så skönt att sprida ut klapparna.


Det är jag och Magnus som lagar det mesta av julmaten på julafton, men några saker gör alltid mamma och pappa: sherrysill, gravad lax, estnisk rosolje, leverpastej, farmors rågbröd och 2 andra sorters bröd. Och förståss kakor. Alla de där sorterna som måste finnas klenäter, ökensand, nötkakor, kokoskakor, maränger, pepparkakor, fruktkaka och saffransbullar


En av de saker jag tycker skall finnas på julbordet är Mammas sherrysill. Det är egentligen ett recept från Bonniers kokbok, men eftersom min mamma alltid gör denna sill kallas den så hos oss. Den är inte så söt som många av de svenska sillsorterna, och det gillade hennes estniska familj och införlivade den på sitt julbord.


MAMMAS SHERRYSILL

300 g matjesfiléer

1 rödlök
2 lagerblad
5 kryddpepparkorn

1,5 dl tomatjuice
0,5 dl rapsolja
0,25 dl ättika 12%
0,75 dl socker
3 msk sherry

Skär matjesfiléerna i bitar om du köpt hela. Hacka rödlöken och krossa kryddpepparen. Blanda ihop såsen, rör tills sockret löst sig. Lägg i matjessill, lagerblad, kryddpeppar och rödlök. Låt sillen stå och dra i kylskåp minst ett dygn innan den serveras.

(Bilden är fotad ur mitt gamla exemplar av Bonniers kokbok, som jag fick när jag flyttade hemifrån.)

Inga kommentarer: