12 mars 2017

äggiga mackor

Min teve-helg fortsätter. Jag har passat på att se om två filmer kopplade till det engelska kungahuset, nu när jag klarat av hela The Crown. Nämligen The kings speach och The Queen. De är båda välgjorda och speglar två trauman i den engelska kungafamiljen. Och vilka skådisar, Colin Firth och Helen Mirren. 

Maten den här helgen har haft ett tema. Goda ägg-"röror" som passar på macka. Allt för att det ska va lätt att äta framför teven. Dessutom gillar jag det mesta med ägg i. Först ut var hederlig gubbröra. Jag passade på att göra den på två sätt, den ena med brynt smör och den andra med majonäs. Båda är goda, men jag tror att jag ändå föredrar den med brynt smör. Mitt recept är min kombo av det bästa ur Mannerströms och Matgeeks recept. För det är ju så man gör, letar bra recept och kombinerar till sin egen favorit.


GUBBRÖRA PÅ 2 SÄTT

2 potatisar
2 ägg
1 liten rödlök
1 tsk kapris
8 ansjovisfiléer
1 msk ansjovisspad
0,5 dl dill 
0, 5 dl gräslök 
Salt & peppar

Koka potatisen och låt den svalna tills den är ljummen. Koka äggen och kyl av dem och skala dem. Skär potatisen i små bitar. Finhacka löken. Blanda den med potatisen. Finhacka dill och gräslök, strö över potatisen. Låt stå och dra 5-6 minuter. Skär ansjovisen i centimeterstora bitar. Blanda ner dem och kaprisen.Häll på spadet. Skär äggen i ungefär lika stora bitar som potatisen. Vänd ner i röran. Smaka av med peppar och salt.

Alternativ 1
1 msk majonnäs
1 msk crème fraiche

Blanda ner majonäs och creme fraiche i röran.
Lägg på rågbröd eller knäckebröd, och servera.


Alternativ 2
25 g smör

Bryn smöret: Smält det på värme lite högre än medelvärme. Vispa sakta i det tills det börjar skumma, lukta nötigt och bli gyllenbrunt. Låt svalna en aning.
Lägg röran på rågbröd eller knäcke och droppa lite brynt smör över och se till att få med lite av de bruna partiklarna som samlas i botten.

Det andra receptet kommer från min Israeltid. En av de snabbmatsalternativ som fanns i Jerusalem var baguetteställen. Man valde en eller flera röror som breddes på en bit baguette. Det fanns inte några röror med kött, eftersom ställena var kosher. Men hoummos, baba ganough, turkisk salad, tonfiskröra fanns och så förståss egg salad, min favorit. Här är min tolkning av den.


ISRAELISK EGG SALAD

75 g rumstempererad cream cheese
1 msk majonnäs
2 msk hackad bladselleri
1 msk finhackad schalottenlök
0,5 tsk citronsaft
3 hårdkokta ägg, finhackade
1 krm salladskrydda
Salt och peppar

Blanda majonäs och cream cheese till en jämn röra. Blanda i selleri, lök och citronsaft. Tillsätt äggen och smaka av med salladskrydda, salt och peppar.

Blogginlägg 12 av 100 i #Blogg100 2017

1 kommentar:

BP sa...

Now we are talking! Mums säger jag bara:-) Det är sådan mat jag bara älskar:-)