25 mars 2017

årets första lopp


I dag har jag sprungit Tunnel Run Citybanan. Det är ett lopp som gick från Karolinska Institutet till Fatbursparken på söder, genom tunneln för nya Citybanan. Vi sprang i den servicetunnel som går parallellt med pendeltågsspåret.


Vi var ett helt gäng från Byggtjänst som sprang, bla vår nya VD. Kul! Det var soligt, men blåste kallt, så det var inte så dumt att springa 6 km i tunnel. Jag fick en ok tid, nästan bättre än jag väntat men klart sämre än jag borde kunna prestera. Men det är tidigt på säsongen och jag har aldrig sprungit ett lopp redan i mars. Dessutom var sista backen brantare än Abborrbacken på Lidingöloppet...


I tunneln hade de skapat snygga ljuseffekter med lampor, laserstrålar, bildspel och röstmeddelanden. Bra, så att det hände något längs vägen. Spännande att springa i tunnel, men inte så vacker utsikt!
Under Adolf Fredriks kyrka, hade de skapat en kyrkogård, där en tjej som spelade spöklik musik. När jag sprang förbi spelade hon Darth Vaders marsch från Star Wars.


Jag laddade upp med en spännande sallad. Jag har länge tänkt att jag borde utforska Sichuanpepparsmaken mer och nu hade jag googlat fram ett recept på DN, som jag har pillat lite i. De asiatiska ingredienserna köpte jag igår på min favoritasiat, Oriental Supermarket i Hötorgets tunnelbaneuppgång. Och räkorna köpte jag på Hav i Hötorgshallen. Fredagsrunda deluxe!


HET MELONSALLAD

3 krm sichuanpeppar 
150 g räkor med skal 
200 g grovttärnat melonkött 
1 tsk pressad lime 
1 msk finhackad salladslök 
cirka 1 tsk finstrimlad syltad ingefära 
finhackad röd chili efter behag 
blad av färsk koriander 

Rosta sichuanpeppar i torr panna tills det börjar dofta. Pass på så att det inte bränns! Häll upp i mortel och stöt ordentligt. Skala räkorna och vänd hastigt runt med övriga ingredienser inklusive sichuanpepparn. Garnera med koriander.

Kommentar: Det är klart att färska räkor är absolut godast. Men eftersom det är så mycket smak i denna sallad, så tror jag att frysta räkor/burkräkor skulle kunna funka. Det är dock viktigt att melonen är söt. Jag fick hälla på lite ingefärsspad, eftersom honungsmelonen var lite menlös.

Blogginlägg 25 av 100 i #Blogg100 2017

2 kommentarer:

BP sa...

Det här inlägget är då helt i min smak. Ja, alltså inte att jag skulle komma på idén att springa ett lopp, men att se kollegorna och de fina utsmyckningarna i tunnlarna var toppen:-)
Vi så hur många löpare som helst på t-banan när vi åkte hem från Globen i lördags.

Åsså ser jag att du och jag har samma favobutiker runt Hötorget. Älskar The Asian Supermarket och Hav slår ju alla andra fiskbutiker i Hörtorgshallen tycker jag.

Anders W sa...

Kul men lite "inside" från tunneln. Och dessutom få se gamla kollegor ;-)