17 mars 2017

spansk afton

För några veckor sen var jag sjuk, och då plöjde jag återigen Mauro och Pluras tågluff, som nu finns på ViaFree. Och det fick mig att tänka på matupplevelser jag har kvar. En av dem är San Sebastian (Donostia) och deras pintxosbarer. Jag passerade där på en tågluff 1991, men vi var fokuserade på Santiago de Compostela, och förstod inte vad vi missade... (Bilden är en skärmdump från tv-serien).


I kväll bestämde jag och Klara att vi skulle ha en pintxoskväll.

Den mest kända pintxosen är Gilda, som är döpt efter Rita Hayworths filmkaraktär. Den är "grön, salt och het". Den är urenkel att göra och passar utmärkt till ett glas vitt vin från regionen. Jag valde dock ett vin från en närliggande region, nämligen Rueda. Funkade bra det med.



GILDA

gröna oliver 
sardellfileer
guindillas 

Oliverna ska helst vara av manzanillatyp med kärnan kvar. Guindillas är små inlagda chillifrukter. De finns på Salmantinos eller Stockholm ost&chark. Båda två ställena är väl värda ett besök.


Pintxos är tapas på bröd om man skall förenkla det hela. Pintxos är ett baskiskt ord för pinne, som man använder för att hålla ihop skapelsen. Vi gjorde tre olika munsbitar i detta vårt första pintxostest.

PINTXOS MED CHORIZO

Baguette i skivor
3 kronärtskockshjärtan
2 msk Kesella
1 msk majonäs
Några droppar olivolja 
salt och peppar
Tunna skivor chorizo
Strimlad färsk gräslök

Hacka skockorna grovt och blanda med kesella, majonäs och olja. Smaka av med peppar och salt. Lägg det på bröden. Toppa med chorizo och gräslök, som du fäster med tandpetare.

PINTXOS MED MANCHEGO

Baguette i skivor
Manchego i skivor
Grillad inlagd paprika, i strimlor
Flytande honung
Rostade pumpafrön
Svartpeppar. 

Lägg ost och paprika på brödet och fäst med en tandpetare. Ringla lite honung över. Strö några rostade pumpafrön över och mal lite svartpeppar.

PINTXOS MED KRABBA

Baguette i skivor
85 g krabbkött
1 msk färskost med vitlök
1 msk hackad färsk gräslök
Några droppar citronsaft
salt och peppar
0,5 citron, grovrivet skal
2 strimlade torkade aprikoser

Låt krabban rinna av. Blanda med färskost, citronsaft och gräslök. Smaka av med salt och peppar. Lägg röran på bröden. Strö över citronskal och aprikoser.


Klara tyckte bäst om den med manchego och jag om den med krabba. Men även den med chorizo fick tummen upp. Bra första test. Det här gör vi om. 

Erik åt egna grillade mackor med grillad kyckling och vitlökssmör, dekorerade med gurka. De fick enligt honom 2 tummar upp!!

Blogginlägg 17 av 100 i #Blogg100 2017

1 kommentar:

BP sa...

Yummie, yummie. Helt i min smak, speciellt Gilda:-)