15 mars 2017

twitterkompis med toppenrecept

Jag har många vänner som jag lärt känna via twitter. Men en av de allra bästa och närmaste vännerna är Jonas. Han bor i Malmö och vi har stöttat varandra genom våra separationer. Vi diskuterar det mesta, men musik, politik och mat toppar nog listan. Han har fyra barn, varav Majja som är i 20-årsåldern är en cool tjej, som jag också lärt känna. Nu har han och hans nya flickvän precis köpt ett rosa hus i Malmö som jag är så spänd på att få se.


Jonas är en ivrig cyklist, som cyklar mycket och långt. Han är också aktiv i den coola föreningen CK Avanti, som är en kultur- och cykelförening. De kämpar mot rasism, ordar aktiviteter på pridefestivalen och liknande. Men som även t ex bedriver nybörjarträning.

Jonas lyckades få mig intresserad av cykling, och som ett första steg önskade jag mig en vanlig cykel i 50-årspresent förra året och har börjat cykla till jobbet. Bra träningskomplement till löpningen.


Idag kommer Klaras scoutkompis Paula över på middag innan deras scoutmöte. Paula äter inte kött, så det blir fisk. Jag tänkte göra ugnsbakad lax med en hoisinsås, som jag lärt mig av Jonas. Det är en av de mest poppis middagarna härhemma!


JONAS HOISINSÅS

2 msk ketchup
1 msk riven ingefära
1 dl ketchap manis
1 tsk sambal oelek
En skvätt soya

Blanda ihop och använd som glaze eller som sås. Håller sig bra i kylskåp. Passar till så mycket t ex lax, kyckling, ugnsgrönsaker, lövbiff...

Blogginlägg 15 av 100 i #Blogg100 2017

1 kommentar:

BP sa...

Heja Jonas! Hanröker ju också. Det måste vara en kanooon kille. Var rädd om den vännen, för de är nämligen utrotningshotade - rökarna alltså;-)