18 mars 2017

mina fina jerusalemvänner

Sista helgen i februari hade vi en reunion. Jag och mina närmaste vänner från mitt Jerusalem-år 1992-93. Vi hade tagit oss till Lund, och höll till hemma hos Katharina på Laurentiistiftelsen. Det är jag, Johanna som är präst, Katharina som är pedagog på Montessoriskola, Jonas som är narkosläkare och Karin som är docent i judaistik.


Så här såg vi ut när det begav sig, då jag var kock på Svenska Teologiska Institutet. Katharina var volontär där och Johanna student. Karin och Jonas var studenter på Hebrew University.


Det blev förståss mycket prat, minnen, titt i fotoalbum och en hel del skratt. Det var verkligen ett speciellt år vi delade därnere. Jag hade lagat meze och tagit med arrak till lördagens middag. Uppskattat med smaker som är så förknippade med Israel och Palestina.


Till söndagslunch serverade Katharina denna sallad. Förebilden kom från Baghdad CaféMedelhavsmuseet i Stockholm. Men hon hade gjort den lite matigare med bulgur. Den var toppengod och passade bra till de mezerester som fanns kvar.


KATHARINAS BULGURSALLAD

Fullkornsbulgur, buljongkokt
Ruccola blandsallad
Parmaskinka
Chevre, smulad
Solrosfrön, rostade
Röd paprika, strimlad
Gurka, skivad
Röd lök, skivad

Fikonmarmelad
Citronsaft
Olivolja
Flingsalt
Mald svartpeppar

Jag anger inga proportioner, det är en fråga om tycke och smak. Salladen skall läggas upp på ett vackert fat, och ovanpå osten klickas fikonmarmelad, och över alltihop droppas citronsaft, flingsalt, svartpeppar och olivolja.

2020 kommentar: Nu har jag även gjort den här salladen med ugnsrostad färskpotatis istället Det blir väldigt gott. Jag byter ut bulgur mot färskpotatis som jag rostat i ugn med flingsalt och lite olivolja.

Blogginlägg 18 av 100 i #Blogg100 2017

1 kommentar:

BP sa...

Vilket härligt och minnesrikt inlägg. Älsar ju Israel som du vet. Å du - det finns hopp om präster när de är klädda på det coola sättet;-)