8 mars 2017

en rosa kattmössa gör skillnad

I dag är det internationella kvinnodagen.

Jag ser det som en kampdag, för framtida segrar, och en dag att hedra och fira de kvinnor som kämpat för rösträtt, jämlikhet och jämställdhet. Och ja det finns en internationell mansdag 19/11.


Min dag gick i rosa, för jag fick tidigt denna bild i mitt flöde. Byggnads styrelse i pussyhats. Många hånade bilden för att det inte finns en enda kvinna i deras styrelse. Men jag blev glad. Äntligen syns det att de har påbörjat sin resa mot en mer jämställd byggbransch. Jag tycker inte att man ska dubbelbestraffa dem, utan heja på att det äntligen tas initiativ. Det är så lätt att säga vad som vore bättre, men det är ju så här det ser ut i min del av samhället. Och nu har äntligen gubbarna vaknat!

Läs deras debattartikel här.

När sen min 13-åriga dotter skrev på fb ”Who run the world? Girls (and some boys)” och om det tråkiga att 8 mars har tenderat att bli ”kränkta mansdagen”, och som ett brev på posten blev hånad av en manlig klasskompis, bestämde jag att det var dags att sticka en pussyhat till henne med! Så hon kunde fortsätta sin kamp i skolan.



Historien om pussyhats är ganska underhållande, här kan man läsa en bra sammanfattning. Jag valde att sticka hennes mössa i ett reflexgarn, så att den dessutom blir ett tecken på en lysande kamp!


Kommentar för minnet: Mössan är stickad i reflexgarnet Galaxy med stickor 8. 2 nystan gick åt. Det är 26 maskor, 6 cm resår (2r och 2a) och sen 24 cm slätstickning innan det avslutas med 6 cm resår. Sys ihop till en fyrkantig mössa, som stukas till så den får ”kattöron”.

Blogginlägg 8 av 100 i #Blogg100 2017

1 kommentar:

BP sa...

Läste och hörde om Byggnads omdiskuterade "pussy hat" kupp. Precis som du tyckte jag att den var skitbra! Det är så verkligheten ser ut, och jag tycker att deras initiativ var suverän.

Kul att du stickade en mössa till KLara. Visste inte att du kunde sticka;-)