4 mars 2017

sportlovslördag

Idag skulle vi ha åkt ut till landet för att åka skridskor. Men det är grått, snöblask och lite för varmt. Jag tror inte isen är så bra att jag vågar mig ut på den med barnen. Så det fick bli en hemmadag med film, matlagning och mys. Och ikväll ser barnen fram emot mellos andra chansen.


En riktigt bra och snabb vinterrätt är ugnsbakade rödbetor med fetakräm. Det är klimatsmart att äta svenska rotfrukter och så himla gott. Jag bakade rödbetorna tillsammans med rödlök, och toppade sen allt med lite ruccola och solrosfrön (inte lika klimatsmart, men en bra smakkombo).


UGNSBAKADE RÖDBETOR

1 kg rödbetor
4 rödlökar
salt och peppar
olja
ruccola
solrosfrön

Skala rödbetorna och löken. Skär i klyftor. Lägg på en ugnsplåt och salta och peppra. Ringla över lite olja och baka i ugnen (200 grader) i 25 min.
Lägg upp på tallrikar och strö över ruccola och solrosfrön. Toppa med fetaostkräm.


FETAKRÄM MED ANIS

150 g fetaost
1 dl turkisk yoghurt
0,5 tsk anisfrön
1 pressad vitlöksklyfta
1 tsk flytande honung
peppar

Smula ner fetaosten i en bunke. Häll på resten av ingredienserna. Mixa till en fin röra med mixerstav. Strö gärna lite bladpersilja ovanpå. Servera till rödbetor. Funkar även till andra ugnsgrönsaker, eller som dippsås.

Blogginlägg 4 av 100 i #Blogg100 2017

1 kommentar:

BP sa...

Skulle aldrig våga ut mig på is nu efter alla dessa varma dagar. Is okej efter några veckor med 10 minusgrader;-)
Din dip gillar jag skarpt (minus honung då), passar till mycket:-)