3 mars 2017

en burk med sommarvärme

När jag hoppade på Blogg100 igen så funderade jag på vilka recept som jag inte hade bland mina webbrecept. Jag tycker nämligen att det är väldigt praktiskt att alltid ha med sig sin receptbok i mobilen. Och även Klara vet var hon skall hitta sina favvorecept. Nu kommer jag att använda våren till att fylla på med nya och gamla favoriter som inte ännu har hittat hit.

Det första är en gudomlig marmelad. Den kom till i somras när vi få som jobbade i juli fick fulla fruktkorgar två gånger i veckan, på grund av miss i beställningen. Det samlade sig frukt på hög, så jag letade marmeladrecept för att kunna ta hand om det som inte gick åt. Det här blev resultatet för päronen. En sammanslagning av flera recept som blev väldigt lyckosamt.

Jag tycker det passar särskilt bra till ost. Min sinnebild för en bra fredagkväll är en bit Brie, Parmesan och Gorgonzola tillsammans med kex och en bra marmelad. Päron eller fikon till exempel. 



PÄRONMARMELAD MED VALNÖTTER OCH KARDEMUMMA

1 kg päron
2 st citroner
0.5 st vaniljstång, delad och urskrapad
1 tsk krossade kardemummakärnor
1 tsk rosépeppar
1 paket syltsocker
100 g valnötter, grovt krossade

Skala päronen. Skär dem i ca 2 cm stora bitar, lägg i en kastrull och pressa saften från citronerna över. Riv skalet från den ena citronen och lägg ner det tillsammans med vaniljstång&frön, rosépeppar och kardemummakärnor i grytan. Koka 20 minuter, tillsätt syltsocker och koka 10 minuter till. Tillsätt valnötterna och koka upp Ta ur vaniljstången. Häll upp på väl rengjorda burkar.

Blogginlägg 3 av 100 i #Blogg100 2017

1 kommentar:

BP sa...

Jag tar osten och lämnar marmeladen;-)