2 mars 2017

längtan till israel…

I helgen träffade jag vänner från min tid i Israel, på 90-talet. Vi pratade, skrattade, tittade på bilder och åt meze tillsammans. Härligt!

Då återkom jag i minnet även till den resa som jag och min släkt gjorde till Israel 2015. Min mamma bjöd både mig och min bror med familjer på en riktig studie- och nöjesresa till det heliga landet. Allt från kyrkor, Yom kippur och minareter till bad, historia och god mat.


Båda barnen älskade det och vill gärna återvända. Erik gillade nog Masada bäst och Klara Mahane Yehuda. Roligt för mig, som nästan ser Israel som mitt andra hemland.

Bilder och resedagbok finns här, om ni vill kolla in vad vi gjorde och längta lite till sol och värme.


I dag passade jag och Klara på att göra vår favorit från den resan, nämligen citrus- och myntalemonad. Vi brukade dricka den på vårt hotell National, tillsammans med ett gäng kvinnliga studenter som hade caféet där som eftermiddags-hängställe. De drack lemonad och rökte vattenpipa till.


NATIONALS MYNTA- OCH CITRUSLEMONAD

1 dl färskpressad citronjuice 
0,5 dl färskpressad limejuice 
0,5 dl sockerlag (50/50) 
2 dl färsk mynta 
3 dl vatten 
2 dl krossad is

Koka ihop en sockerlag av lika delar socker och vatten. Mixa samtliga ingredienserna i en matberedare/blender. Servera direkt.

Blogginlägg 2 av 100 i #Blogg100 2017

1 kommentar:

BP sa...

Gissa om vi har diskuterat Israel hos oss också. Vi var ju där 2013. Men efter allt som hänt där sedan dess har vi liksom inte vågat åka tillbaka. Vi bara älskade det landet! Å konstigt nog kunde vi också konstatera att vi ätit den godaste pizzan i hela våra liv just i Tel Aviv. KOnstigt, eller hur!!!?