9 mars 2017

finsk design, råbiff och en bit kulturhistoria

I går träffade jag min goda vän Göran. Han och jag har sen många år tillbaka en liten frukostklubb. Men ibland ses vi även på andra tider, gärna för att göra en insats som ”kulturtanter”. Gårdagens projekt var att titta på Eero Arnio-utställningenKulturhuset.


Utställningen var ganska liten, men med ett fint urval av Eeros produktion. Dessutom fanns det roliga reklambilder och fina skisser. Jag är ju så förtjust i Åskbollen, och om jag skulle ha en bucketlist, skulle ägandet av en sån stå på den.


Göran blev helt kär i den lilla sittmöbeln Tipi, det är fågeln som syns i bakgrunden. Den kostar nytillverkad 3700 dollar. Som hittat!


Efter besöket gick vi till Operabaren för en bit mat. Vi fick ett fönsterbord och blev nästan lite specialbehandlade, för servitören kände Görans man, som är veterinär. Väldigt trevligt!

Jag är så förtjust i Operabaren för att man alltid kan äta god och vällagad husmanskost där. Det är kulturhistoria på riktigt, vårt matarv i klassiska lokaler. Dessutom är det ju inte ovanligt med lite kändisspaning. När vi skulle gå, kom Mattias Dahlgren dit…

Jag åt råbiff och crème brûlée och till det drack jag cava och österikisk beerenauslese. Inte dumt alls.


Tänk vad mysigt man kan ha det en onsdagskväll i ett snöigt Stockholm. God mat och dryck, intressanta samtal och dessutom ficka jag en cool wonderwoman-tisha i försenad julklapp!

Blogginlägg 9 av 100 i #Blogg100 2017

1 kommentar:

BP sa...

Härligt med "obarnvecka" skulle jag säga:-)
Eero's verk gillar jag skarpt! Hans hundar i olika färger finns både i Mörby Centrum och på ett apotek här i Täby Centrum.