22 mars 2017

lägerdrömmar

I går kväll planerade jag både hajk för mina spårare och pratade om de två sommarlägren som är på gång. Dels till Vässarö och dels till Skåne för stort nationellt Jamboree. Det är kul med de vanliga scoutmötena, men läger är absolut nånting helt speciellt. I somras åkte kåren till Norge, och jag och barnen var med.


Vi var 80 stycken scouter, ledare och föräldrar som åkte iväg från Stockholm med tåg. Vi skulle åka hela vägen till Storlien och där bli hämtade med buss. Tyvärr blev resan mycket längre än tänkt pga ett blixtnedslag i närheten av Ånge. Vi blev sittande där 6 timmar och kom fram till vår slutdestination Stallvika vid tretiden på natten. Klara och de andra stora scouterna som skulle bo i tält var ena riktiga hjältar. Det tog en timme från att vi kom fram tills att alla sov… Jag och Erik hade det lyxigt, för vi fick bo i ett av våra norska värdars gästrum.


Stallvika ligger vid en fjord väster om Trondheim och där fick vi både vandra på fjället i ösregn och göra en båtutflykt till det yttersta kustbandet. På ön Sula som vi besökte, är nästa bebodda ö Island.


Vår båtutflykt blev t o m en lokaltidningsnyhet. Då inser man att det inte händer så mycket där. Men man kan ju förstå skräcken när man ser bilderna på oss från båten. Det blåste lite...



I Stallvika bodde vi i församlingshemmet, på båtklubben och i tält. Och vi var fler scouter från Kärrtorp, än det är fast boende där. Men alla var så vänliga och en kväll bjöd hembygdsföreningen på den lokala specialiteten: fiskbullar med lök, Løkeboller.


Jag trodde att scouterna inte skulle gilla dem, men alla åt med god aptit. Mina barn som gillar all sorts fisk har bett om att jag skall göra dem hemma, så jag har sett till att få ett recept.

LØKEBOLLER FRA STALLVIKA

500 gram vit fisk
0,5 lök
2 tsk salt
0,5 tsk vitpeppar
1 krm mald muskot
1,5 msk potatismjöl
c:a 3 dl mjölk
1 ägg
1 msk hackad gräslök
Fiskbuljong

Skär fisk och lök i bitar. Kör fisk, lök, salt, muskot och peppar i matberedaren tills smeten knappt har gått ihop. Häll över i annan skål. Blanda i potatismjöl. Späd försiktigt med mjölk. Rör ihop till en köttbullelik smet. Blanda i ägget och gräslöken. Koka upp fiskbuljong. Rulla stora fiskbollar och koka i 5-7 minuter. De skall vara rätt fasta när de är klara.

Servera med potatis, skirat smör och kokta grönsaker. Vi fick kokt kålrot i Norge, men barnen hemma föredrar gröna ärtor.


Vi besökte också Austråttborgen, en betydelsefull del av Norges historia. Här är Klaras patrull Eld utanför den. Och vi scoutpysslade, (jag gjorde en gul sölja till min svenska scouthalsduk), lekte och hade lägerbål. Som det ska va på läger.


Efter tre dagar i Stallvika flyttade vi in till Arena Trondheim, en multisportarena där vi kunde bo. Scouterna fick köra en ovanlig femkamp (de är ju vana vid chiffer, livlinekastning o dyl) med bl a mekanisk tjur, sumobrottning och lasergame. Snacka om succé!


I Trondheim besökte vi förståss Nidarosdômen, en vacker katedral, där också Norges riksregalier förvaras. Vi kollade även in Nidälven, de gamla packhusen och hälsade på en norsk scoutavdelning.


Vi hann också med bad, shopping och en lokal matfestival. Har ni inte varit i Trondheim, åk dit! Det är en av mina favoritstäder i Norge.



Efter tre dagar där åkte vi hem. Tågresan hem gick utan problem och vi landade i Hammarbyhöjden trötta men glada. Vilken resa och upplevelse! 


 Blogginlägg 22 av 100 i #Blogg100 2017

1 kommentar:

BP sa...

Ett långt men otroligt roligt inlägg - undantag övernattningarna;-)

Jamboree - är inte det en tillställning där kungen brukar vara med på?!