26 mars 2017

klimatosmart ensammat

När jag har obarnhelger brukar jag passa på att äta antingen mat som mina barn inte gillar eller mat som är lite lyxigare. En rätt som kombinerar båda utsagorna är egengjord råbiff. Jag gör lite olika varianter, den franska, en neutral med tillbehör efter humör eller den här mer umamifyllda varianten. Det är en egen version av en skapelse av Margit Richert. Hon är en av de smaksäkraste personer jag har träffat. Först läste jag hennes blogg, sen twittrade jag med henne och till slut åkte jag och hälsade på henne. Först i Skåne och sen i Georgien. Mina minnen från den resan kommer i maj på bloggen.


MALENAS RÅBIFF

150g innanlår
1 äggula
0,5 schalottenlök, finhackad
1 tsk wasabikräm
1 tsk kapris, finhckad
1 tsk calvados
1 msk chillisås
Salt och peppar

Till servering:
1 äggula
1 tsk kapris
0,5 schalottenlök, finhackad
peppar
Kryddkrasse
Smörstekt chiabatta

Mal innanlåret själv. Det blir mycket godare. Blanda med äggula, lök, wasabi, kapris, calvados och chillisås. Smaka av med salt.

Servera köttet i en fin puck med äggula ovanpå och små högar av tillbehören. Vrid några tag med en pepparkvarn.

Jag äter numera mindre kött än tidigare och har lärt mig mer om vilket kött man skall köpa tack vare den här guiden. Det är ingen raketforskning precis, men ändå bra att ha som påminnelse.


Dessutom tycker jag att man skall välja vilken sorts djur man äter, nöttkött som det är i råbiffen ger absolut störst klimatavtryck. Därför väljer vi ofta kyckling härhemma. Eller fläsk. Och kör vegetariskt minst en dag och fisk två gånger i veckan. Även då är det viktigt att välja rätt. För klimatets skull och för framtida djurliv. Man får börja i det lilla.


Blogginlägg 26 av 100 i #Blogg100 2017

Inga kommentarer: