11 mars 2017

tv-helg med hemgjort godis

Den här helgen har jag obarnhelg. Jag har inte planerat nånting mer än att kolla på teveserier, äta gott och ta hand om mej själv. Det kan behövas då och då, och jag försöker se till att det nån gång händer. Jag är lite för mycket för att ha helgerna fullplanerade...


Den här helgen ska jag ta mig igenom hela The crown, som finns på Netflix. Jag har haft den på listan länge, men nu ska det bli av. Och till det blir det bland annat hemgjord fudge. Typiskt engelskt godis!


LAKRITS- OCH CHOKLADKOLAFUDGE

2 dl vispgrädde
1 3/4 dl farinsocker 
2 dl glykos 
1 msk kakao 
100 g mörk choklad 70%
100 g mjukt smör
2 msk lakritspulver

Koka grädde, farinsocker och glykos till 117 grader i en tjockbottnad kastrull. När temperaturen har nått 117 grader; ta av från värmen, tillsätt hackad choklad, kakao och lakritspulver på en gång och vispa ut detta i grädden. Tillsätt smöret i klickar i flera omgångar. Rör tills det svalnat lite.

Klä en brödform med kant (cirka 10 x 20 cm) med plastfolie i botten och häll i fudgeblandningen. Täck med lite plastfilm och låt svalna och stelna i kylskåp över natten. Ta ut i rumstemperatur och skär upp fudgen i bitar efter en stund.

Jag är inte mycket för saltlakrits, men en del söt lakrits och kombon choklad&lakrits gillar jag. Det lakritspulver jag använder är ett från Italien. Mycket bra lakrits kommer från Calbrien.


Blogginlägg 11 av 100 i #Blogg100 2017

Inga kommentarer: