5 mars 2017

en solig middag från amalfi

Den här helgen har jag och Klara ägnat oss mycket åt matlagning. En trevlig bieffekt av att jag kommit igång med bloggen igen. Vi har drömt oss bort till varmare breddgrader, närmare bestämt Amalfikusten. Detta tack vare att jag såg tv-serien David Rocco’s Amalfi Getaway när jag var sjuk förra veckan, och började längta efter sommar, sol och citroner. 


Alla recepten från tv-serien finns på Cooking Channel, så det var bara att välja ut tre stycken citronrecept.

Vi började med gnocchi från Amalfi, de kallas ’ndunderi och är gjorda på ricotta och mannagryn, och serveras med citronsmörsås. Klara gjorde egen ricotta (det är otroligt enkelt, men jag tror att det receptet ska få ett eget blogginlägg senare i vår), sen var det bara att knåda och räffla till de små degklumparna.


‘NDUNDERI, GNOCCI FRÅN AMALFI 

450 g ricotta 
350 g mannagryna 
1 ägg 
1 dl riven parmesan 
100 g mjöl 

1 msk smör 
1 dl grädde 
1 citron, skal och juice 
Salt och peppar 

Blanda ricotta, mannagryn och ägg i en skål. Blanda i parmesan. Knåda in mjölet lite i taget tills det blir en mjuk deg. Rulla ut degen till fingertjocka korvar. Skär ut bitar som är 1,5 cm långa. Tryck ihop varje bit lite med fingrarna och gör räfflor med en gaffel.

Koka upp saltat vatten i en stor kastrull. Lägg i ett gäng pastaklumpar åt gången och låt de koka tills de kommer upp till ytan, 2-3 min. Låt de rinna av i durkslag. Spara 4 msk pastavatten.

Smält smör i en panna, och blanda i grädde, citronjuice och rivet skal. Häll i pastavattnet och koka ihop lite. Lägg i pastan och koka i 3 minuter, så att de får smak av såsen. Smaka av med salt och peppar, och strö lite mer parmesan ovanpå.


FRITERAD CITRONKYCKLING

1 kg kycklingfiléer
4 citroner, juicen
3 dl mjöl
3 dl kallt vatten
salt
2 tsk torrjäst
Olja till fritering

Skär kycklingen i mindre bitar (lagom för två tuggor) och lägg i en skål. Häll på citronjuicen och låt marinera i någon timme.

Blanda mjöl, jäst och salt. Rör i lite vatten i taget, tills du får en tempurasmet. Täck med en fuktig handduk och låt svälla i 45 minuter.

Ta ur kycklingen ur citronsaften och torka ordentligt med hushållspapper. Blanda ner i tempurasmeten. Och se till att all kyckling är täckt med smet.

Hetta upp olja till 160 grader och fritera kycklingen gyllenbrun i 2-3 minuter.

Kommentar: Kycklingen var enkel att göra, men jag är lite ovan att fritera, så det var lite läskigt. Det viktigaste upptäckte vi var att hålla temperaturen uppe, för annars ramlade tempurasmeten av.

Till efterrätt gjorde vi en urgod ricottatårta, den tror jag till och med min bloggkompis Beate skulle gilla, för den var inte så söt utan fyllig och syrlig!


CROSTATA DI RICOTTA 

250 g mjöl 
100 g socker 
100 g smör 
2 äggulor 
1 citron, skalet 

2 äggvitor 
125 g socker 
450 g ricotta 
2 citroner, skalet 

Deg
Blanda mjöl och socker i en skål. Blanda rumsvarmt smör, äggulor och citronskal i en annan skål. Blanda ner äggsmöret försiktigt i mjölblandningen. Rör ihop till en deg. Låt vila i 30 minuter.

Fyllning
Vispa ihop hälften av sockret och vitorna till en hård maräng. Vispa ricotta, resten av sockret och det rivna citronskalet i en annan skål. Vänd försiktigt ner ricottablandningen i marängen.

Dela degen i två. Kavla ut till två rundlar. Täck botten och sidorna i en pajform med den ena och förgrädda 5 minuter i 175 grader. Häll på ricottasmeten. Täck med resten av degen. Baka i 175 grader i 15-20 minuter.

Låt svalna ordentligt (kakan är godast kall). Vänd upp kakan "uppochner" på ett fat och pudra med florsocker.

Blogginlägg 5 av 100 i #Blogg100 2017

1 kommentar:

BP sa...

Ojojojoj vad ni var produktiva och "pyssliga". Du är ju så fruktansvärt duktig på att laga mat och det är härligt att också Klara gillar att laga mat. Bättre läromästare kan hon ju knappast få om man säger så:-)

Gnoccin gillar jag skarpt! Själv har jag bara gjort dom med potatis, mjöl och parmesan.

Ricottatårtan hade jag nog också gillat, där har du helt rätt. Allt som heter "cheesecake" tycker jag om:-)

1 000 tack för länken:-)

PS. Hoppas du har en diskmaskin i lägenheten. För med alla dessa rätter blev det ju lite disk om man säger så;-) DS.