16 december 2011

julbord med jobbet



Idag var vi på Stadshuskällaren och åt julbord med jobbet. Det var kul att gå dit eftersom jag aldrig varit där. Vi kollade på Nobelservisen och hoppades att få äta Nobelmiddag här nån gång.


Jag tycker att maten var god och vällagad, även om det saknades det där lilla extra. Och inte en enda fräsch sallad. Det var lite för ordinärt, helt enkelt. Sen kan man väl säga att logistiken var ganska kass, vilket verkligen förvånar en…

Jag hittade mest mina favoriter bland de kalla rätterna, både fisk och kött. Jag hade som tidigare utmanat kollegan Beate om att välja fem favoriter, och det har hon skrivit om på sin blogg.

Mina favoriter var:
Champagnesill med löjrom
Viltpaté med cumberlandsås
Kanelrökt fläsk
Skagenröra
Whiskysenapen till skinkan

Med Struvor och godismarmelad från gottebordet som värdiga bubblare...


I Julnumret av Allt om Mat från 1998, (som nog är mitt mest tummade…), finns det ett reportage om Gotlands turistförening, där man bestämde sig för att ordna julbordsknytis istället för att gå ut och äta. Det skulle jag tycka vara spännande, eftersom jag vet att det finns många på mitt jobb som gillar att laga mat!

Från dessa knytisrecept har jag främst lagat två rätter, sillsalladen och lammrullen. Sillsalladen är helt suverän för mej som inte gillar att blanda rödbetor och sill, och lammrullen har jag förädlat till en rulle med mellanöstern-touch. Ett år på julmiddagen fick den omdömet "Den smakar som en hel orgasm!" av min goda vän Henrik. Det måste vara den bästa komplimang jag någonsin fått för min mat!

MALENAS LAMMRULLE

Färs:
300 g lammfärs
100 g fläskfärs
0,5 dl ströbröd
1,5 dl mjölk
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 tsk korianderfrö
1 tsk spiskummin
1 pressad vitlöksklyfta
1 tsk torkad mynta
1 ägg

Fyllning:
100 g fetaost
15 oliver m pimiento

1 msk smält smör

Låt ströbrödet svälla 10 min i mjölken. Krossa spiskummin och koriander i mortel. Blanda ihop ingredienserna till färsen väl. Bred ut färsen till en c:a 25x25 cm platta på en bit plastfolie. Smula fetaosten och bred ut över tillsammans med skivade oliver. Rulla ihop till en rulle med hjälp av plasten. Lägg den i en brödform och pensla med det smälta smöret. Grädda i ugn, 200 grader, i c:a 30 minuter. Låt rullen kallna och skiva sen upp den.

HOLMHÄLLARS SILLSALLAD

1 burk matjessill
1 purjolök
3 tomater
3 hårdkokta ägg
2 msk tomatketchup
4 msk majonäs
1-2 krm salt
Hackad persilja

Häll av spadet på sillen och skär den i små bitar. Skiva purjolöken, tärna tomaterna fint, grovhacka äggen och lägg alltsammans i en skål. Blanda ketchup och majonäs. Vänd ner det i sillsalladen och smaka av med salt. Strö över rikligt med hackad persilja.



Uppdatering 2019: I år hade jag läst ett liknande recept och bytte ut purjolöken mot rödlök, persiljan mot gräslök, blandade lite creme fraiche i majonnäsen och droppade i lite tabasco. En god variant, som visar på att receptet kan varieras och ändå bli bra!

1 kommentar:

BP sa...

:-) Vi var åtminstone överens om viltpatén!!!
Tycker det är himla kul med dina recept. Du är så himla duktig på allt vad matlagning heter!!!