14 december 2011

julmatsdax

På lördag skall jag och Magnus bjuda ett gäng kompisar på julmiddag. Om jag har räknat rätt är det för 17:e gången... Och varje år försöker vi hitta nya roliga rätter till julbordet, och samtidigt få laga några gamla favoriter. Den närmaste tiden kommer jag att blogga om mina julmatsfavoriter, och publicera recepten här på bloggen!


Här syns några av julmiddagsstammisarna 2002...

Men först avslutar vi avdelningen julkakor och julgodis med ett lite udda recept, tomtefudge. Detta recept fick jag förra julen, från Johan och Anna-Maria Aulin, tillsammans med ett rim...

Smeten skimrar ljus och röd,
tyder på en tomtes död.
Stackars tomten ligger där och lider
och hans tomtenissar kvider.
Tomten hoppas fudgen smakar illa,
för ingen kan väl döda tomtar gilla?


TOMTEFUDGE

12 skumtomtar
2 dl strösocker
1 dl grädde
50 g smör
100 g vit choklad

(Ett par droppar röd karamellfärg)

Klipp tomtarna i bitar, blanda ner dem tillsammans med socker, grädde och smör i en kastrull. Låt koka några minuter, så att allt smälter ihop. Bryt chokladen och vänd ner i smeten och rör tills du får en jämn blank smet. Häll upp i en smörpapperklädd form och låt vila över natten i kylskåp. Skär i bitar och förvara svalt.

1 kommentar:

BP sa...

Kul med sådana traditioner tycker jag. Utgår ifrån att era gäster blir bortskämda som bara den.
Med en chef à la Jamie som dig så...