22 december 2011

min estniska jul

När jag klädde granen i början på veckan, så tänkte jag mycket på det här med traditioner. Min gran skall vara en tät vanlig gran, full av änglar, hemgjort pynt och glitter, medans Magnus är uppvuxen med en kungsgran med ganska lite pynt.


När det gäller julmat är förståss mycket svenskt på vårt julbord, men ett antal estniska rätter finns alltid där. Leverpastejen som jag skrev om här och estnisk sylta med pepparrotsgrädde. Ett utförligt syltarecept finns på min kompis Annas bonuspappa Enn Kokks Blogg. I år har jag även återinfört det estniska brödet Peenleib, se recept här.

Dessutom finns alltid Rosolje och Kumminkeso. Rosolje är egentligen en rödbetssallad med både sill och kött, men detta är sen länge bortrationaliserat i den Markska traditionen. Nu är det bara en supergod sallad med sting! Och enligt morfar Aksel Mark äter ester gärna keso till allt, gärna smaksatt med kummin när det ställs på festbordet.


FAMILJEN MARKS ROSOLJE

1 del inlagda rödbetor + lite rödbetslag
1 del inlagd ättiksgurka (eg estnisk surgurka)
2 delar syrligt äpple
2 delar kokt potatis
riven gul lök

Dressing:
1 del gräddfil
1 del majonnäs
senap
pressad vitlök
salt och peppar

Skär allt i fina tärningar och tillsätt lite riven lök efter smak och häll över rödbetslagen. Förvaras svalt.
Rör ihop gräddfil, majonäs och smaksätt med senap, pressad vitlök och kryddor. Det skall vara lite bett i såsen. När man ska servera salladen, tar man så mycket som man tror ska gå åt av grönsaksblandningen och blandar med dressing till lagom krämighet.


KUMMINKESO

500 g Keso
c:a 1 dl gräddfil
1-2 tsk kummin
salt

Keso blandas med gräddfil till lämplig konsistens och smaksätts med salt och kummin.

Vi äter förståss även den mest estniska julrätten Verivorst (blodkorv), men alltid som en egen middag. I år blir det tillsammans med mamma, pappa och min bror med familj på Annandag Jul.

Blodkorven har jag skrivit om här.


En annan trevlig jultradition är julmarknaden på Skansen, dit jag och Klara tog oss i söndags. Vi kollade in marknadsstånden, dansade runt granen och kollade på den fantastiska föreställningen Isen brinner. Där uppträdde musiker på riktiga instrument, isinstrument och syntar. Cirkusartister uppträdde med eldnummer och akrobatik, dansare med både balett och streetdance och sångare med både opera och pop. Allt inramat av isskulpturer från Ice Hotel i Jukkas. Det var femte året detta framfördes som en hyllning till midvintersolståndet, och vi kommer garanterat tillbaka nästa år igen!!

Inga kommentarer: